Rosengårds-rasism

Bilbomb på Bennets väg.
Apropå ”våldet kryper närmre” som jag skrev förra veckan.
Jag har själv bott på den här gatan under många år. Femton om jag inte räknat fel. Men det känns som om det var en annan tid och ett annat Rosengård. Min familj och jag flyttade därifrån för 22 år sedan så riktigt nära var det väl inte den här gången.

Har en del kontakt med stadsdelen fortfarande och det jag ser och hör är ruskigt.

Det råder en fruktansvärd rasism mellan olika grupper i Rosengård.
Det är araber, zigenare, albaner och somalier som mest tycks hata varandra.

Det går så långt att somliga av de yngsta barnen i Rosengårdskolan vägrar att sitta bredvid andra barn från någon av antagonisterna.

Det enda som verkar förena är den stora fienden Sverige!

Den stora symbolen för detta Sverige är skolorna vilket för mig är en del av förklaringen med de krossade rutorna och vandalismen.
Men det förklarar även rånen, våldtäkterna och det faktum att många av de kriminella invandrarungdomarna säger att ”de krigar mot svenskarna”!

Orkar inte ta upp olikheterna i vår syn på kvinnan.

Det enda jag vet är att jag INTE vill ha människor här som så uppenbart föraktar Sverige och allt det vi står för!

Läs mer:
http://sydsvenskan.se/malmo/article373546/Bil-exploderade-pa-Bennets-vag.html
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3415983.ab
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=531981
http://sydsvenskan.se/malmo/article148933.ece
http://sydsvenskan.se/malmo/article148428/Lasarnas-tankar-om-att-ingripa.html
http://sydsvenskan.se/malmo/article148690/Manga-lasare-vill-agera—manga-ocksa-radda.html
http://sydsvenskan.se/malmo/article148467/Det-finns-en-radsla-i-hela-Malmo.html

16 kommentarer till Rosengårds-rasism

  1. Ahmed skriver:

    Du ta dig någonstans…ni hör en massa för att försöka bygga upp en bild som inte delvis stämmer men finns inte rasism i Limhamn…men ni vänder er hela tiden mot Rosengård. Om det skulle vara krig i Sverige så skulle jag som ”invandrare” ta ett vapen och skydda Sverige medan du skulle gömma dig någonstans…Kolla upp statistik om vandalisering bla på Rosengård som du talar om. Vilka människor? Tröttnar ni inte?

  2. Mina tankar skriver:

    Bästa Ahmed! Om du hade bemödat dig med att läsa vad jag skriver så hade insett att jag inte bara hör utan även ser vad som försigår. Jag har bott 15 år i Rosengård men har under en del år verkat som ledare i en av föreningarna i stadsdelen. Så vem är det egentligen som “försöker bygga upp en bild”?

    Mina Rosengårsexempel beror på att jag “kan” Rosengård utan och innan!

  3. Axel skriver:

    Du skriver själv att du inte har bott i Rosengård på 22 år! Du vet inte ett skvatt! Du kan absolut ingenting om Rosengård och det märks. Jag har bott på Bennets väg i 19 år (framtill idag, till skillnad från vissa), och den bild du målar upp om barn som inte vill sitta bredvid varandra pga ras, eller att man ”krigar” mot Sverige är inget annat än hittepå!

    Otroligt hur lågt du är villig att sjunka. Trodde du inte att någon skulle syna din bluff? Men fortsätt gärna, och gissa varför du och andra rasister aldrig kommer nånstans. Skyll gärna på ”invandrarungdomar”, imorgon betalar de din pension.

  4. Mina tankar skriver:

    Visst, Axel! Jag skriver att jag inte bott i Rosengård på 22 år. Men vad skriver jag mer? Och sedan plockar du fram tillmälet rasist. Det gör du till en person som tillbringat otaliga timmar under många många år som ideell (obetald) ledare där jag på min fritid arbetat med Rosengårdsungdomar! Allt jag skriver är sant och det är inga andrahandsuppgifter.

    Men stick du huvudet i sanden om det känns bättre!
    Du har helt missat poängen med mitt inlägg.

    Antagligen har du inte förstått eller så vill du inte förstå!

  5. feminix skriver:

    ”Mina tankar” har rätt. Invandrare bor med landsmän i enklaver. Svenskar flyr därifrån. Det är ett sorts ”gerillakrig” som invandrare bedriver mot svenskar, som de föraktar. Svenskarna anses omoraliska och har inte rätt religion. Svenska flickor anses som horor. De döljer sig ju inte. Svenskar anses fega, de ger upp så fort de hotas med kniv av en invandrare. Invandrarungdomar identifierar sig själva som yrkeskriminella. De rånar svenska ungdomar på pengar, telefoner och mopeder. De skäms inte. Deras klankultur gör att de får status genom att förödmjuka den föraktade klanen, svenskarna. Allt detta visar att invandringen är en katastrof för svenska folket. Och värre blir det, tyvärr.

  6. Fröken Sverige skriver:

    Visst krigar de mot svenskarna. Den som inte fattat det ännu är allt bra blåögd.

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=531981

    ”” makt för mig är att svenskarna ska se på mig och lägga sig ner och pussa mina fötter”.

    ”När vi är ute på stan och rånar, så krigar, vi krigar mot svenskarna!”””

    http://imittsverige.blogspot.com/2007/12/landskrona-bevpnat-gng-fast-efter.html

    ””Rasistmeddelandet som hittades efter den anlagda branden i ett hyreshus i Saltskog är inte den enda. När Petra kom hem till Mariekälla såg hon lapparna i sitt trapphus. ”Död åt alla svennar””

    http://imittsverige.blogspot.com/2007/03/alla-svenskar-borde-ddas.html

    ””Ungdomarna uppger att de oftast rånar svenskar eftersom det är lättast. I intervjuerna använder de ord som ”rädda”, ”mesiga” och ”dumma” för att beskriva sina svenskfödda offer.”

    http://imittsverige.blogspot.com/2006/03/svenskar-r-lttrnade-mesar.html

    Mvh

    /FS

  7. Westerbotten skriver:

    Den som inte vill tro på vad bloggägaren skriver kan ju se på vad de migrationsverksanställda själva skriver:

    ”Många utlänningar som fått PUT skrattar åt oss. Inte bara åt oss på verket utan åt oss i Sverige. Deras barn växer upp i ghetton där de inte träffar någon svensk och hela familjen åker på semester till hemlandet flera gånger om året. Det land de absolutinte unde återvända till…

    Många bygger hus i länderna de flydde från och som de påstod att de aldrig någonsin kunde återvända till för då skulle de genast fängslas, torteras eller dö, och de planerar en framtid där. Problemet för dem är bara att under nuvarande socialförsäkringssystem är det svårt att behålla barnbidrag, bostadsbidrag etc om man flyttar från Sverige definitivt, som barnfamilj. De barnlösa har löst problemet genom att bo i hemlandet men dyka upp i Sverige då och då när det är dags att besöka arbetsförmedlingen etc. Sin hyreslägenhet här har de hyrt ut i andra hand till ett antal asylsökande för cirka 1.500 kronor per person. Ofta delar två eller tre sökande rum och det blir förstås tillskott i kassan för den som bor utomlands med svenskt uppehållstillstånd.”

    Klippt från Merit Wagers blogg.
    http://meritwager.wordpress.com/2008/09/17/sedan-kommer-beslutet-som-en-kalldusch/

  8. Roberth Ström skriver:

    Kul att se Abdulla och polare försöka förneka verkligheten

  9. albertina skriver:

    Jag och många med mig är trötta på dessa fruktansvärt otacksamma invandrare som hånar det folket som föder dom, men det kommer snart ett slut på det här, vi har inte mycket tålamod kvar, det börjar närma sig sitt slut.

  10. rosmina skriver:

    Vi behöver inte invandrare, de jobbar inte utan dom bara kostar oss alla våra inbetalda skatter, jag uppmanar alla svenskar som kan, flytta från Sverige och låt våra invandrade kulturberikare skaffa sin egen föda, då får vi se hur det kommer att se ut, antagligen en massa lodisar på gatorna, krig mellan olika stadsdelar, nerbrända hus, uppbrutna gator, analfabeter, misshandlade kvinnor, alla torg blir avrättningsplats, kyrkorna nerbrända eller omgjorda till moskéer. Alla shoppingcentra sönderslagna och bombade.

    Jag vill inte leva i Sverige när detta inträffar.

    ______________________________________________________
    Admin ”Mina Tankar” kommenterar:
    Jag håller inte med ovanstående generalisering. Vissa delar kan säkert stämma med delar av vissa grupper men,, nej. Det behövs en ömsesidig respekt och jag skulle önska att våra flykingar och invandrar tog seden dit de kom. Det hade underlättat. Samtidigt måste vi sätta gränser.
    Men jag förstår och känner själv Rosminas oro för vad som håller på att hända med Sverige och västvärlden.

  11. Kaveh Kohshahi skriver:

    Jag vill inte ha människor ute på gatorna som är våldsamma varesig de är mörka, gula eller vita.

    Man sätter fel fokus om man går på ursprung, man gör det så enkelt för sig.

    Det man bör attackera är roten till det onda istället. VARFÖR hamnar barn (oavsett ursprung) i kriminella ligor?

    ”Den stora symbolen för detta Sverige är skolorna vilket för mig är en del av förklaringen med de krossade rutorna och vandalismen.
    Men det förklarar även rånen, våldtäkterna och det faktum att många av de kriminella invandrarungdomarna säger att “de krigar mot svenskarna””

    Våldtäkterna? Jomenvisst, och hur många våldtäkter inom hemmet begås av svenskar då? I välbärgade områden?

    Det är NÅGRA kriminella invandrarungar som säger att de ”krigar” mot svenskar. Du får det till ”många”. De flesta som säger det är inte heller rabiata svenskhatare utan ungdomar som är lite korkade bara.

    På samma sätt som många i ditt fina parti i sina ungdomsår var nazister….

    Att ens försöka sig på brottsbekämpning utan att förstå VARFÖR saker sker och istället bara som ignorant och opåläst person skylla allt på invandringen är anledningen till att SD alltid, alltid, alltid förlorar debatter. För ni är ungefär lika djupa som en amerikansk collegefilm.

    Sorgligt nog är ni populister och ger lätta svar på svåra frågor. Det finns många idioter som går på sånt. Vi lär ses i riksdagen 2010, men ni lär åka ur med huvudet före eftersom ni är verkligen ett rent skitparti.
    ____________________________________________________
    Svar från adm: Tack Kaveh för att du gör mig till en halmdocka.
    Du ger mig åsikter jag inte har.

    Jag är inte heller medlem i något parti, inte heller har jag varit särskilt konsekvent med vilket parti jag röstar på, men du sätter genast en Sd-stämpel på mig. Du antar väl också att jag är etnisk svensk?
    Du försöker inte heller förstå varför jag argumenterar som jag gör. Du kör lite flum. Det är allt.

    Men det handlar om kulturkrockar.

    Det jag skriver är till den absolut största delen förstahandsuppgifter. Du vet, jag är född och uppvuxen på Rosengård och har varit ideell ledare där i många, många år!

    Jag trodde på en utopi men nu vet jag bättre. Jag tror inte på den här inflyttningstakten.

    Visst handlar det, för att generalisera lite, om ursprung och var man kommer ifrån. Detta behöver inte vara geografiskt. Värderingar får man från sin omgivning och kultur i de flesta fall. Och det är här det spricker.

    Du skriver om våldtäkter. Kolla på BRÅ: s statistik så får du fakta.
    Men du menar kanske att synen på kvinnor inte skiljer sig åt mellan olika kulturer pch religioner?

    Jag tycker att lagom är bäst och att man tar seden dit man kommer.

    Och om det är så som du skriver att Sd alltid förlorar debatten varför tar inte de etablerade debatten fler gånger då. Då vore allt så enkelt!

    Men din första mening håller jag helt med dig om (Jag vill inte ha människor ute på gatorna som är våldsamma varesig de är mörka, gula eller vita.)!

  12. Kaveh skriver:

    Så du säger att enligt värderingar ifrån människor från andra länder än Sverige så är det OK att våldta, råna och mörda?

    Jag skiter i dina förstahandsuppgifter. Jag har även jag bott i Rosengård fram tills mina tidiga tonår. Jag gick i skolan med folk ifrån Rosengård fram tills jag tog studenten för 1,5 år sedan. Jag umgås med folk Rosengård.

    Jag kan sitta och säga emot dina uppgifter dagarna i ända.

    _____________________________________________________
    Adm Mina tankar:
    Vad trött jag blir! Det är inte det att du inte försöker förstår vad jag menar. Det är snarare så att du vill missförstå. Jag är ledsen men jag har svårt att tolka det du skriver annorlunda. Rätta mig om jag har fel!

    Men jag skall vara så tydlig jag kan:
    Det är aldrig någonsin okej att ”att våldta, råna och mörda”. Aldrig någonsin oavsett vem du är eller var du kommer ifrån!
    Kan vi åtminstone vara överns om det?

    Vi har olika åsikter eller olika RG-referenser. Jag respekterar dina åsikter. Men jag accepterar inte den stämpel du försöker sättapå mig. Det är lågt!

    Eftersom du ” skiter i dina förstahandsuppgifter” är det inte lönt för mig att skriva mer.

  13. Robert skriver:

    Skaffa ett liv för fan! har du inget annat för dig än att sitta o snacka skit om arbetande o arbetsvilligt folk,många har lidigt i sina hemländer o försöker leva sitt liv här ifred, du kan lika gärna stänga in dig i en kyrka,sitta på din feta gamla arsle,lyssna på svensk folkmusik o äta köttbullar me potatis,
    herregud,inte konstigt att vi svenskar alltid kallas för kalla människor,inget liv, oddsar hela dagarna o börjar me spriten på fredag. en stor del av världens befolkning vet inte ens vad Sverige är för något! :S, öppna ögonen för fan o se vad som finns på andra sidan istället för att gömma dig, såklart svenskar är rädda, Riktiga mesar det kan jag ge dig fan på!
    ——————————————–
    Adm: Jag har ett liv. Samma som du faktiskt. Även jag hängde på min blogg klockan tio i elva en lördagskväll.

    När du ändå är igång så föreslår jag, i all välmening, att du även tar huvudet upp från sandgropen och skaffar dig både perspektiv, objektivitet och förutsättningslöst ser dig omkring i samhället. Det kommer att vara ett grymt uppvaknande men jag tror att det är nödvändigt för dig.

    Jag vill dock tacka dig för din omtanke och försäkra dig om att jag trivs med mitt liv!

  14. […] skrev om rasismen på Rosengård redan i september förra […]

  15. […] som medverkade i Svt: s Debatt inklusive  Nalin Pekgul bekräftade det bloggen skrev redan I september förra året nämligen att människor från Mellanöstern ofta är rasister gentemot andra invandrargrupper […]

  16. nicklas skriver:

    Riktigt bra inlägg, skönt att det är fler som tycker som en själv.

Kommentera

