Fåtal icke Rosengårdare i upploppet

SJSD.

Verk av "utomstående"? Foto: SJSD.

Det var en klar majoritet som var Rosengårdsungdomar och av dem som man skulle kunna kalla vänsterextremister eller fotbollshuliganer så var det väl många som på något sätt hade kopplingar till Rosengård, som har bott där, eller bor där eller har vänner som bor där och som var utsatta för det.”

Tidningen Kolla! har intervjuat en av de medverkande i kravallerna i Rosengård.

Aktivisten bekräftar bilden Bloggen förmedlade i postningen den 19 december om att majoriteten i mobben var Rosengårdare. Även andra vänsterextrema källor bekräftar. Se länkar.

PK-bilden tidningar och polisledning försökte förmedla stämmer inte utan är enbart ett försök att föra allmänheten bakom ljuset. Om någon lyckas ta reda på namnen på de som polisen haffade är jag övertygad om att ”lögnen” bekräftas. Den har i viss mån redan bekräftats när media rapporterar om att en av de anhållna är den samma som rånade banken på Regementsgatan. De namnen finns publicerade på olika bloggar redan.

Kolla!: I media har det varit mycket snack om tillresta fotbollshuliganer och att vänsteraktivister skulle ha styrt över dom lokala ungdomarna och att det skulle vara medelklassen som åker ut i förorten och så. Hur känner du igen dig i den bilden?

Ockupanten: Till viss del stämmer det, att det inte bara var folk från Rosengård som var där. Men en jättestor majoritet var ju Rosengårdsungdomar, dom gångerna jag var där så var det kanske tio respektive tjugo som var tillresta från andra platser i Malmö. Och att det skulle vara fotbollshuliganer eller vänsterextremister – det är väl inget som säger att inte fotbollshuliganer eller vänsterextremister kan bo på Rosengård? Det var en klar majoritet som var Rosengårdsungdomar och av dem som man skulle kunna kalla vänsterextremister eller fotbollshuliganer så var det väl många som på något sätt hade kopplingar till Rosengård, som har bott där, eller bor där eller har vänner som bor där och som var utsatta för det. Så det att det skulle var folk som åker tid bara för att ställa till med bråk – det är inte den bilden jag har fått av det.

Hela intevjun: http://kollamag.se/2008/12/23/herrgardskravallerna-fran-en-husockupants-synvinkel/

Andra vänsterextrema källor: http://www.motkraft.net/nyheter/3380 http://ockupantnytt.wordpress.com/2008/12/21/tva-kommentarer-om-rosengardskravallerna/

I övrig media: http://sydsvenskan.se/kultur/article400672/Kravallen-som-metod-ar-forstas-tivelaktig—och-sallan-sarskild-effektiv.html http://sydsvenskan.se/kultur/article400245/Rosengardsborna-far-betala-notan.html

5 kommentarer till Fåtal icke Rosengårdare i upploppet

  1. Smileth skriver:

    Jaha, där fick jag ju också mina aningar bekräftade! Vi får hoppas att de svenskar som bor i Rosengård och Tensta får en lugn jul!

    GOD JUL till dig!
    Smileth på Varjagerbloggen

  2. […] Läs hela blogginlägget: Fåtal icke Rosengårdare i upploppet […]

  3. Mina tankar skriver:

    Tack Smileth! God Jul på dig!

  4. B-O Gavne, Västerås skriver:

    JAG FÖRSTÅR INTE VARFÖR INTE
    ni hakar på min …det är väl en nykommen upplysning, att den politiska makten runt Gustav Adolfs Torg (i Malmö) är faktiskt rent nazistisk, fascistisk. …samtidigt som makten alltså officiellt visar sig högst demokratisk.
    -Att makten går runt och benämner lokalsamhället av invånarna för Malmö ”stad”.
    Till då att vi svenska folk har kommit överens om; med den så kallade kommunreformen. Lagskrivit: i Kommunallagen, Sverige är indelat i ”kommuner” (1:1).
    Att vi svenska folk vill ytterligt hävda demokratin, att alla våra kommuner med dess invånare, är lika värda.
    Där alltså denna politiska makten i Malmö vill hävda att de, är nått finare människor, fina stadsboende; än andra, landsbygdsboende individer. Som man ju inte kan benämna landsbygd för ”stad”.

    ..och sedan, är den stora frågan: Vem/vilka är denna politiska makten i Malmö?
    Ja, jag skriver ju om Ilmar Reepalu. Och helt uppenbart är det ju inte minst han som driver stads snackandet.
    –Där jag tycker mig se att, till och med moderata politiker i Malmö visar tveksamhet inför att benämna kommunen för ”stad”.
    ..med att jag undrar: Är det en uppriktig och helt fri grund bakom Ilmar Reepalus benämnande Malmö ”stad”.

    ..kan det vara att någon och några, alltså då nazister/fascister, har en hållhake på Ilmar Reepalu?
    Till att, ju denne socialdemokraten Ilmar Reepalu driver denna nazismen/fascismen, att skilja på människor, hävda att stadsboende människor är nått finare än andra, landsbygdsboende? –Å så ju helt uppenbart, svensk lag lagt, rent kriminellt!

    Till exempel Sydsvenska Dagbladet, som, under flera ÅÅÅÅR! har nekar mig att få skriva i tidningen och påpeka för läsarna om stads snackandet.
    Sydsvenskans ledarskribent Heidi Avellan, som bara inte vill se, det ju uppenbara, att när man skiljer på lika förhållanden, våra –svenska- lokala politiska samhällen av dess medlemmar, alltså våra kommuner.
    -Så handlar sådant skiljande om att nervärdera något i förhållande till något annat. Lokalsamhällena-kommunernas invånare nervärderas i förhållande till lokalsamhällena-städernas invånare.

    Och till exempel Sveriges Television/Sydnytts Gösta Backlund, som tog bort, flera inlägg, vad jag hade skrivit på Sydnytts Debattsida om detta stads snackandet i Malmö.
    –Och meddelade mig, högst juridiskt korrekt, att han hade spärrat mig från att få skriva på Debattsidan.
    Och till exempel Sveriges Radio/Radio Malmöhus´ Anna Bubenko, som till och med sitter i Sveriges Radios styrelse …som personalrepresentant! -Och struntar i att Radio Malmöhus benämner Malmö kommun för Malmö ”stad”.

    -Kan vi lita på våra –svenska- journalister, som demokratiska????????

    ADM: Jag kan helt ärligt inte förstå ditt resonemang om att dessa olika benämningar skulle vara något ”stort”.

  5. B-O Gavne, Västerås skriver:

    -Heder åt denne, tyvärr anonyme signaturen ”Mina Tankar 68”, att han i alla fall publicerade min kommentar trots att …han nog högst ogillar den och mig. Med att han ju tycker att min reaktion mot att benämna kommun för ”stad” är en skitsak, inget att ödsla trycksvärta på.
    …vilket skrämmer mig, mycket rejält! Som ju sådant tal också fanns då Adolf Hitler byggde upp sig och sitt.

    Stort eller smått? –Ja, tänk efter på ett tänkt tillfälle att några malmöbor, benämner denne signaturen ”Mina Tankar 68” för t.ex. ”jeeevla skitgubbe”.
    –För det är ju det som det handlar om när dessa malmöbor benämner Malmö kommun för Malmö ”stad”. –Att de påpekar att Malmö lokala politiska samhälle, alltså Malmö kommun, är nått finare än övriga kommuner. Malmö kommun som ju grundas på, precis samma grund som övriga kommuner: Kommunallagen. Som ”Mina Tankar 68” väl grundas på, precis samma grund som dessa malmöbor: människa.

    Tänk efter på ett tänkt tillfälle att när ”Mina Tankar 68”, alltså ”jeeevla skitgubbe”:n, besöker t.ex. länsstyrelsen i Malmö, högst rimligen bemannad av malmöbor, och ”Mina Tankar 68”, minst mer eller mindre, blir behandlad som en ”jeeevla skitgubbe”.
    …å så trappas detta upp! Som likt vad Adolf Hitler lyckades trappa upp hatet mot judarna. …e´ sådant smått, inget att bry sig om?
    Ja för mig och våra barn var sådant helt förödande, då socialfolket skulle bestämma vårdnaden om våra barn efter familjens skilsmässa. Och man bedömde mig som en jeeevla skitgubbe, på att jag ju var mannlig i sammanhanget.
    ADM: Jag ogillar varken dig eller din kommentar. Jag ser bara inte det stora eller faran i de olika benämningarna. Gott nytt år!

Kommentera

