Frågor men inga svar

Ilmar Reepalu  chattade med Sydsvenskans läsare idag. Själv fick jag med en fråga men inget som kan liknas vid ett svar. Likadant måste det ha känts för fler av frågeställarna.

En Peter Bengtsson frågar om bristen på trygghet i Malmö .. detvär vardag med utbrända bilar, rån, misshandel mm och jag fruktar för att släppa ut min son på stan? Ska det vara så här?

Repalu förminskar direkt problemet och lägger tyngden i sitt svar om att det är värre i Stockholm. Som om det skall göra att det känns bättre?

 

Från chatten:

Mina Tankar 68: Integrationspolitiken har under ert långa styre både kommunalt och i riksdagen misslyckats kapitalt. 3 års borgligt styre de senaste åren ändrar inte ert ansvar nämnvärt. Varför skall vi nu tro på att ni kan lyckas med integrationen?

Ilmar Reepalu: Hej! Här har vi en stor samsyn mellan de flesta politiska partier i Malmö om vad som behöver göras. Vi har över blockgränserna uppvaktat såväl den förra som den nuvarande regeringen.

Peter Bengtsson: Trygghet i Malmö? Flyttade år 2001 tillbaka till Malmö efter att ha bott ett par år i London. Det fanns då en stark optimism i Malmö men det var också väldigt tydligt att diverse gäng tilläts förstöra vardagen för goda medborgare. Nu 9 år senare är det vardag med utbrända bilar, rån, misshandel mm och jag fruktar för att släppa ut min son på stan? Ska det vara så här? Varför kan en stad som London vara så mycket tryggare än Malmö? Har du någon riktig lösning eller ska jag söka mig ifrån Malmö?

Ilmar Reepalu: Hej Peter, Det är sorgligt att vi i några stadsdelar i Malmö har den här typen av problem. Mycket av detta är kopplat till gänguppgörelser inom den organiserade brottsligheten. Det här är en sak för polisen att stoppa. Visst begås det många brott i Malmö, men trots allt är Stockholm ännu farligare även om inte media ger den bilden. När det gäller ungdomsbrottsligheten så måste kommunen med sina fältassistenter och fritidsledare göra allt vi kan, tillsammans med föräldrarna, för att få in ungdomarna på rätt spå

Hela chatten

http://sydsvenskan.se/malmo/article403927/Ranare-trangde-sig-in-hos-80-aring.html http://sydsvenskan.se/malmo/article404252/Brand-i-kallare-pa-Rosengard.html http://sydsvenskan.se/chattarkiv/article403582/Chatt-med-Ilmar-Reepalu.html http://sydsvenskan.se/chattarkiv/article403582/Chatt-med-Ilmar-Reepalu.html http://sydsvenskan.se/malmo/article404162/Skots-med-riktigt-vapen.html http://sydsvenskan.se/malmo/article404462/Skottlossning-vid-Nydalatorget-i-Malmo.html http://sydsvenskan.se/malmo/article404903/Tioaring-med-pistol-greps.html

3 kommentarer till Frågor men inga svar

  1. Robin_Shadowes skriver:

    Tur att jag försov mig och missade chatten. Det var det torraste tråkigaste dravel jag läst på länge, så politiskt korrekt att jag storknade när jag ögnade igenom skiten. Bara en massa yada-yada… bläääh! Blir det några fler chattar med prominenta politiker skall jag nog ställa upp nästa gång istället, som radikal muslim och ”stella krav”…🙂

  2. din mossa skriver:

    Vilken jävla otur du har när du försöker tänka satans sketbrunahögermörker ge fan i att spamma ner nätet med din skit kryp tillbaka till gyttjan

  3. Knut skriver:

    Den organiserade brottsligheten sprider inte skräck bland pensionärer och tonåringar.

Kommentera

