Jag vet vad jag tycker men…

Piraträttegången dag två. Stöld är stöld men borde inte all information och kultur vara fritt för alla människor att ta del av? Jag vet vad jag tycker men samtidigt strider det mot mitt sunda förnuft. Det är en knepig fråga som jag är glad över att jag inte behöver ta ställning till.

Men jag hoppas innerligt att Sverige inte gör avkall på vår grundlag för att tillfredsställa någons särintresse.

SDS SVD SVD DN AB SDS SDS SDS DN SVD

6 kommentarer till Jag vet vad jag tycker men…

  1. scaber nestor skriver:

    Mycket bra inställning.

  2. gordon cyrus skriver:

    om alla ”internet providers”, telia, bredbandsbolaget, etc betalade sin STIM avgifter, upphovsrättliga avgifter, precis som TV och Radio gör, så skulle inte ens ordet olaglig nerladdning existera och inte heller Pirate Bay heller för den delen. Det vet ju redan exakt vilka filer som delas, skickas, laddas ner och streamas. Hur svårt kan det vara? Vem köper en radio apparat idag? Hur många femton åringar har kreditkort att handla för på nätet? Vilken normal person vill betala tusentals kronor för media som man stoppar i en dator full av virus och en hårddisk som krashar typ när den vill. Det känns verkligen som tekniken sprungit ifrån sunt furnuft och giriga stora major skiv och filmbolag är rädda att förlora sin vampyr vanor. Jag vet inte om ni har sett ett artist kontrakt, men det är oftast avdrag minst 25% för ny teknoligi, dvs mindre pengar för en produkt som inte behöver tillverkas, lagerhållas eller transporteras. Dinosaurer med en arsenal advokater som sugit ut artister i snart hundra år håller äntligen på att dö ut. Nu behöver artister inte dem längre, det är mera det som detta handlar om än någonting annat. Man blir så trött på människor som kallar sig vuxna och veta men som tänker, är kanske ett starkt ord, med plånboken på den här dömda planeten så man önskar att hälften vore en tredjedel typ för redan hundra år sedan. Ungefär som elbilen som uppfanns typ 1839, varför har alla inte en sån bil som är tystare och inte luktar illa? Väck mig när det är över.

  3. peter skriver:

    8 kap. 1 §
    Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

    Rekvisiten säger att det skall vara olovligen tager (fysiskt flyttar) med uppsåt att ha det i egen ägo (tillägna) och att tillgreppet skall innebära skada.

    Förstår inte hur upphovsrättsbrott kan bli stöld.

  4. Lamino skriver:

    Stöld? Inte helt säker på att jag delar uppfattning. Stöld för mig är att ta något från något så att denna någon inte längre har kvar det. Musiken jag laddar ner för att lyssna på försvinner inte.. ingen blir av med den.. Därmed ingen stöld. De får hitta på ett nytt år för det.. Stån kanske? St(öld)(l)ån.

  5. Nils skriver:

    Lamino: Inget nytt ord behövs, det finns redan ett alldeles utmärkt ord: kopiering.
    Så somjagserdet68, du har helt rätt i att stöld är stöld och att rätten till information bör vara fri, men jag ser inte relationen mellan påstståendena.

  6. Tomas Gradin skriver:

    Visst, stöld är stöld, men upphovsrättsbrott är inte stöld, eller tycker du att vapenbrott är mord, skattebrott är smuggling och misshandel är våldtäkt?
    Du har fallit i branschlobbyns nyspråksfälla. Kalla saker vid sina rätta namn i stället för att blanda in ovidkommande begreppsförvirring. ”Problemet” för lobbyn är förstås att upphovsrättsbrott inte låter lika illa som stöld. Det är det inte heller, det går över huvud taget inte att jämföra med stöld.

Kommentera

