Händelserikt dygn i Nya Malmö

Det har varit ett händelserik dygn som vanligt i Malmö nu för tiden.
Men så är det. Vi ville ha hit alla världens kulturer och religioner och då blir det så här. Dessutom måste vi gilla det annars kommer rasiststämpeln som ett brev på posten. Inte minsta invändning accepteras av etablissemanget.

  • Slagsmål med knivar och gatsten med ett 30-tal personer  på Bennets väg i Rosengård.
  • Brand i två containrar på Thomsons väg i Rosengård.
  • Anlagd brand i pizzeria på Bennets väg.
  • En person blir nedslagen och hotad men kniv på Vougts väg i Rosengård.                                                                                                                        
  • En man rånas på sin plånbok vid Folkets Park av en gärningsman som lämnar platsen i en personbil. I samband med rånet får mannen lättare skärskador på fingrarna.
  • En man hittades på söndagskvällen skjuten i närheten av Nobeltorget.
  • Två fotgängare pistolrånades av två män på moped på Kulladal i Malmö på söndagskvällen.
  • Tre personer greps på söndagskvällen samband med ett stort bråk med 20 till 40 inblandade vid Potatisåkern i Malmö.
  • Balkanfest urartade och Polis fick rycka ut för att skydda ordningsvakterna.

 

http://sydsvenskan.se/malmo/article426045/Knivskuren-gripen-efter-brak.html 
http://sydsvenskan.se/malmo/article426050/Man-skjuten-vid-Nobeltorget.html 
http://sydsvenskan.se/malmo/article426053/Slagsmal-med-knivar-och-gatsten.html
http://sydsvenskan.se/malmo/article426051/Mopedranare-viftade-med-pistol.html
http://sydsvenskan.se/malmo/article426061/Ingen-gripen-for-mordforsok-i-Malmo.html

10 Responses to Händelserikt dygn i Nya Malmö

  1. Andreas skriver:

    Du har helt rätt i allt du säger!

  2. Lisa, Malmö skriver:

    Jo, så är det! Vi svenskfödda får verkligen akta oss för att yppa ”fel” saker i vårt eget land. Sverige är numera enbart en demokrati för vissa människor. Vårt land och länder i övriga Europa är på väg käpprätt åt glödheta med allt drägg som håller på att ta över. Man får bara se till att försöka skydda sig själv och sin familj så gott man kan i framtiden.

  3. SanityAssasin skriver:

    Du har helt fel i allt du säger.
    ADM: Du menar att när jag skriver att det brinner på Ramels väg och publicerar bilder från branden så har jag fel!

  4. Karin skriver:

    Jag förstår inte vad ”alla världens kulturer” är eller ens har med våld och brott i Sverige att göra. Om du ska använda dig av begrepp så specificera dem eller stå helt enkelt för att du är rasist (det verkar du av någon anledning vara riktigt rädd för). Det blir lättare för alla då. Inklusive dig själv. Vill du å andra sidan på allvar förstå problem i samhället, så gör dig själv en tjänst och tänk ett steg längre.

    ADM: Karin, du kanske kan förklara BRÅ:s statistik.
    I all välmening: Om du hade testat att bo utomlands, söderut då, hade du kunnat se de kulturella skillnaderna när det handlar om korruption och hederlighet. Det förekommer även i ”väst” men här fördöms det. Det gör det inte i alla kulturer. I vissa kulturer till och med uppmuntras bedrägligt beteende. Något generaliserande men så är det.

    Men det kanske gör det enklare för dig att ”ta debatten” om du kan vifta med rasistkortet när någon inte tycker som du när det gäller den svenska invandringspolitiken.

    Men förklara gärna. Ge mig några vettiga argument så kanske även jag på nytt tycker att vi ska ha öppna dörrar in i riket!

  5. Karin skriver:

    Jag har inget rasistkort att vifta med, och behöver det inte, den biten fixar du bra själv.
    Om du pratar om statistik, vilket i och för sig är ganska meningslöst om man inte vill ta hänsyn till orsaker, så är den mest slående faktorn att män är överrepresenterade; inte sant? Och den gruppen till hör du ju själv…
    Jag tycker att det är synd när männsikor inte vill förstå, eller ta hänsyn till fler aspekter utan använder sig av klassiska och enkla förklaringar, men värre är när man vill ge andra människor dessa banala svar.
    Jag har bott söderut, vad det nu har med saken att göra. Givetvis har alla länder sina problem med korruption och brottslighet, men du kan ju inte på allvar tro att man gillar exempelvis våld bättre söderöver.
    Problemet, som du inte verkar inse, är att problemen i Sverige faktiskt är problem i den ”svenska kulturen”. För snackar vi om en kultur inom ett lands gränser, borde väl rimligtvis den svenska vara den inom Sverige. Kultur är inget statiskt, det är något som uppstår i människor relationer och skapande.
    Vill du se på mer generella orsaker till att människor begår brott, titta på deras liv. På deras ekonomi, deras sociala situation och bostadssit. Det kanske ger dig mer och fler svar än du vågar hantera.

    ADM: Visst vore det en vacker värld om det var som du skriver. Jag trodde som du men det var naivt. Jag är inte naiv längre. Och nej, jag är ingen rasist. Men du ska ha ett ärligt tack för ditt svar.

  6. Kommetar till Karin:

    Klassisska och enkla svar kan du kanske ge svar på om du tycker
    att de ”gulliga” invandrarkulturerna tillför den svenska samhällsbilden/samhället något med
    1. Hedersrelaterat våld/förtryck
    2. Våld, hot och mord
    3. Antidemokratiska och frihetsfientliga världsbilder

    Det är väl bara för oss svenskfödda med våra rötter i Sverige att acceptera,
    i ett demokratiskt och fritt Sverige?
    – Eller ska andra lagar och seder gälla här i Sverige bara för att invandrare tagit sig friheten att applicera sin egen ”kultur” här ?
    Vem ska visa hänsyn till vem egentligen ?
    Bara för att visa hur dåligt det står till med den hänsyn och tolersansen
    gentemot det svenska samhället/samhällsynen som vissa invadrargrupper visar, framstår ju Malmö/Rosengård som prakt exempel.
    Där är det snudd på anarki ! Detta har inget med fördomar mot invandrare att göra ett enda dugg !
    Men det verkar som om du vore socialsekreterare som har läst på socialhögskolan , du vet ju var problemen är och bottnar i, tydligen !
    Kan du då svara på frågan hur det kommer sig att Malmö stad har under de sista 10 åren blivit en dynghög av sällan skådat mått ?
    Att upplopp med bränder sker varje kväll i Rosengård !
    Varför har Rosengård/Holma/Kroksbäck/Augustenborg/Nydala/Bellevuegården mm blivit rena invandrargetton ?
    Varför Malmö de sista 7 åren tagit emot ca 5000 invandrare/år, utan att se till att det finns socialomsorg/bostäder till dessa?
    Vems/Vad är felet att Malmö har högst kriminalitet/inv ?
    Om du nu är så duktig på att visa din fördomsfria livsyn så tycker jag att du kan bosätta dig i något av ovanstående område i ca 5 år så får vi se om du fortfarande har samma fördomsfria syn på invandrande kulturers hänsynstagande till det svenska samhället !
    Mitt kulturella immunförsvar regerar starkt i alla fall !
    Och… du…
    Kultur uppstår mellan människor som har samma värderingar och intressen, sociala, etniska såväl som politiska .

  7. Karin skriver:

    Varsågod. Du kanske inte är naiv, bara bitter, vad vet jag. Men rasist är du.
    Alexander den store, mannen med fler utropstecken än man orkar observera; hade du förstått min kommentar ovan hade du inte behövt ta i så. Det gör du uppenbarligen inte. Synd. Intressant definition av kultur du gjorde där, den tar alla pris.

    ADM: Ska försöka besvara din fråga. Du vet inte vem eller vad jag är. Men jag är inte bitter. Trodde att det var sakfrågan vi pratade om. Kanske skulle även jag lägga tid på att försöka beskriva hur jag tror att du som person är?

    Och, Karin, du kan i anständighetens namn inte skriva att du inte viftar med rasistkortet och sedan bestämt hävda att jag är rasist. Jag hävdar fortfarande att kritik av invandringspolitiken inte är rasism.

  8. Karin skriver:

    Anser du att rasism är en egenskap så fine. Personligen anser jag att man använder ordet för att beskriva ett gäng åsikter. Åsikter kan förändras(hoppas jag i alla fall…).
    Alla människor som inte befinner sig i 30-talsandan är väl hyfsat överens om att vi människor tillhör samma ras. Idag snackas det mer om kultur än om ras bland dem som vill skilja människor från varandra. Dagens rasism (som kanske borde byta namn) går ut på att värdera och generalisera utefter någon slags kulturepitet. Till exempel det du sa att man söderut ibland till och med uppmuntrar till brott. Som du verkar se det skulle en människa ha ett visst beteende enbart p.g.a. den ”kultur” personen är född i. Som om det vore en nedärvd egenskap baserad på en geografisk inringning. Jag tror att det finns sååå många olika kulturer inom Sverige. Det finns också många taskiga attityder i det svenska samhället, som är mindre bra. Men att tro att de bekämpas genom att blockera invandringen eller att tro att någon slags homogen etnicitet inom Sverige är lösningen, det är ju tokigt. Och omöjligt, tack och lov.

    ADM: Karin, varför ger du mig åsikter jag inte har? Och det är inte jag som talar om ras och rasism. Det är du, Karin. Jag anser dig vara naiv. Jag tror inte att längre på det här mångkulturella projektet. Jag ser misslyckandet dagligen på nära håll. Det finns innom vissa grupper inte viljan eller önskan att bli en del av Sverige. man är här för att göra om Sverige till ett muslimskt samhälle. Hört talas om Faik Rustemi? Jag kände honom. Nu kan han inte vara vän med någon icke muslim överhuvudtaget. Han är inte ensam om detta. Läs på om hur muslimer ska se på oss icke muslimer. Gör det med öppna ögon. Lagom är bäst, tycker du inte?

Kommentera

