Återigen på Rosengård..

Bloggens bild från tidigare brand på Ramelsväg.

Bloggens bild från tidigare brand på Ramels väg.

  • Återigen brann det på Ramels väg i Rosengård.
  • Återigen attackerades Polis och Brandkår med stenar och glasflaskor.
  • Den här gången lyckades dock Polisen få tag på ett tiotal av ligisterna.
    Hoppas att de kommer att kunna lagföras så att vi får bort dem från gatorna. Allra helst skulle jag vilja sparka dem över gränsen. De fördärvar för så många. Inte minst för den andelen hederliga invandrare som finns i vår stad.

    Jag håller med min goda vän, själv flykting som kom tidigt 80-tal från Chile.

    – Utvisa dem. Statuera exempel så att de vet vad som gäller i Sverige. Annars får vi aldrig lugn här.

    SDS

    19 Responses to Återigen på Rosengård..

    1. SanityAssasin skriver:

      Men det var väl jävligt otippat att du skulle suga upp det här…

      ADM: Ja, för det är det som är problemet, att jag skriver om det. Ägna i stället en tanke år brandmännen som får stenar och annat över sig så fort de ska släcka en brand i området..

    2. Markus skriver:

      Och till vilket land ska vi utvisa dig till när du begår ett brott? Allra helst skulle jag vilja sparka Dig över gränsen. Du får omvärlden att tro att alla svenskar är rasister.

      ADM: Svenskarna eller jag är inga rasister. Jag tror att du har problem med begreppen.

      Dessutom Svenska medborgare kan inte utvisas. Men jag anser att grovt kriminella icke svenska medborgare ska utvisas.

    3. Johan skriver:

      Ni är verkligen ”duktiga” på att föra fram era främlingsfientliga åsikter. Återigen, så som jag skrev på din likasinnade polares blogg (Jan Rumes blogg), ingen försöker underminera problemtet, men ni vill så otroligt gärna skylla detta på det månsgkulturella samhället som är den existerande och välfungerande. Malmö är och kommer alltid att vara en komplex stad, och i synnerhet stadsdelen Rosengård. Många problem återstår, men samtidigt försöker många fler att lösa dessa problem.
      Däremot att komma och skylla detta på invandrare är numera så genomskådat och populistisk att det skriker om det.
      Visa er rätta ansikte, sluta gömma er i fårakläder!

      ADM: Ett förtydligande: Jag är inga ni. Jag är bara jag. Jag vet heller inte vem Jan Rume är.

      Jag skyller inte på invandrarna generellt. Om du läst min blogg med öppna icke fördomsfulla ögon hade du förstått det. Men du kan säkert komma på tusentals olika ursäkter varför exempelvis BRÅ:s statistik ser ut som den gör!

    4. Tidiga Majbrasor i Rosengård igen !
      För min egen del så slutar jag nog snart med att kommentera ”Grillförsöken i Rosengård” i min blogg– Fotsätt du gärna
      Jag tycker synd om dig och alla andra som bor där.
      Det blir bara en tjatig uppräkning att kommentera varje försök till
      stilla ”korvgrillning” på Rosengård. Kväll efter kväll samma visa…
      Men lägg märke till Brandkillen Ulf Wahlströms komm i art nedan…
      Följ gärna upp detta…
      Se dock skillnaden på SDS och SKD sätt att skildra samma brand,
      intressant !

      – Vi är stå trötta på det här och funderar på att sjukskriva oss allihop.

      Stenkastning mot brandmän i Rosengård

      2009-04-16 22:31 MALMÖ (UPPDATERAD 23:23)
      Det var återigen stökigt i Rosengård under torsdagskvällen. Vid 21.30-tiden brann det i ett soprum på Ramels väg och i samband med släckningsarbetet kastade några ungdomar sten mot räddningspersonalen. Enligt polisen har minst fem personer omhändertagits för störande av ordningen.

      Bland annat omhändertogs en tioårig pojke för att ha kastat sten mot en polisbil.

      Det var klockan 21.23 på torsdagskvällen som larmet gick om en brand i en container på Ramels väg. Räddningstjänsten följde sina rutiner vid utryckningar där det inte brinner i bostadshus; den första styrkan inväntade polisförstärkning vid en brytpunkt innan de körde fram till brandplatsen. Efter att en bil med vattenkanon kört fram inleddes släckningen.

      – Vid ett tillfälle måste vår personal gå ur bilen för att öppna några luckor på bilen. Då kastar man sten mot oss. Återigen har vi tur och stenarna träffar i gatuskyltar och studsar bredvid. Men det viner stenar runt öronen på oss innan vi sitter i bilarna igen, säger Ulf Wahlström, styrkeledare vid räddningstjänstens station på Jägerso.

      Ulf Wahlström vittnar om stor uppgivenhet bland brandpersonalen vid stationen.
      – Vi är stå trötta på det här och funderar på att sjukskriva oss allihop.

      Efter torsdagskvällens stenkastning togs ett beslut om att inte åka fram till nya liknande containerbränder under natten förrän räddningstjänstens yttre befäl och polis tagit sig till platsen och kontrollerat att läget på plats är lugnt.
      – Är det ingen risk för spridning får det brinna, säger Ulf Wahlström.

      Under fredagsmorgonen fattar räddningstjänstens ett nytt beslut om hur man ska arbeta vid utryckningar i området framöver.

      Fredrik Thunberg
      fredrik.thunberg@skd.se

      Alexander den store s komm:
      Kan inte kommunen i Malmö ordna med särskilda korvgrillnings-platser för ungdomarna i Rosengård ??
      När jag bodde i Malmö var vi på Ribban och bröt loss bryggorna till eldningsved
      för våra ”grillfester”. 🙂

    5. Malmö-Möllan skriver:

      Lysande!

      Äntligen har polisen, efter tusentalet bränder på Rosengård lyckats gripa 6 st. ”människor” – därav en tioåring!

      Hur svårt kan det vara att få fast dessa clowner?

      Det handlar antagligen om ett hundratal missanpassade typer som ideligen sätter fyr på allt de ser när de inte kastar stenar på förbipasserande bilar & bussar.

      Detta handlar i många fall om mordbrand i hyreshusens soprum – ett mkt. allvarligt brott!

      När jag skriver detta är antagligen de 6 personer som greps redan fria och hemma på Rosengård för att planera nästa kvälls brott.

      Ut med skiten – brottslingarna (hur unga de än må vara) och hela deras familjer, NU!

    6. hederlig invandrare skriver:

      hej jag har också kommit hit som flykting och har alltid varit lag lydig jag tycker att sverige skall följa danmarks straff strategi när det gäller invandrare spm begår brott,.,.,

    7. Jocke skriver:

      Till ADM:
      Fortsätt att rapportera från verkligheten. Den visas inte alltid i våra media.
      Jag tror att ”SanityAssasin” tillhör de som hellre vill ”mörka” mångfaldssveriges negativa sidor.
      En kontroversiell fråga är om det som händer i Rosengård är ”kulturberikning”?

    8. Jocke skriver:

      Från Sydsvenskan 2009-04-17

      Media kan inte alltid undanhålla vad som händer i Rosengård:

      ”Brandmän nära sjukskriva sig
      Av MAGNUS PIER
      Publicerad 17 april 2009 6.46 | Uppdaterad 17 april 2009 6.48

      Efter ytterligare stenkastning på Rosengård igår kväll har brandmännen fått nog.

      – Vi mår psykiskt dåligt och var väldigt nära att sjukskriva oss kollektivt, säger Ulf Wahlström, styrkeledare på station Jägersro, till Sveriges Radio Malmö.

      Enligt Ulf Wahlström har den mjuka linjen spelat ut sin roll.

      – Dialog hjälper inte längre. Vi kan stå och snacka med dem ena stunden och allt verkar bra, men när vi vänder ryggen till skär de sönder slangarna för oss.

      Enligt Ulf Wahlström finns det inget mer brandmännen kan göra:

      – Nej, nu är det upp till politikerna och tjänstemännen. Det måste till hårdare tag, men ingenting verkar hända. ”

    9. lars kristiansen skriver:

      Låt det brinna. Så länge att dessa idioter som nu håller på med detta på rosengård inte kan sköta sig så ska inte brandmännen´, polis och räddningspersonal utsättas för detta.
      Blir det larm där ute så låt det vara. Låt bli att åka ut dit.
      Jag lovar att dessa idioter som nu kastar sten och skär slangar kommer att beklaga sig över detta då med.

      Jag hoppas att de boende på rosengård tar saken i egna händer nu. Att dom får tag i dessa personer och straffar dom offentligt. Utan att sveriges hjälpsamma lagar används.
      H

    10. Gammelsvensk skriver:

      Har vi inga vattenkanoner i Sverige? Om vi har det, varför används de inte?

    11. Mats skriver:

      Brandkåren har tröttnat läste jag på Snaphanen. Styrkeledaren för brandkåren, station Jägersro, sade att ”Dialog hjälper inte längre”.
      Jag tycket att det där med ”dialog” har det gått ”inflation” i. Kanske kan man ha ”dialog” i samband med t ex ett ”tvättstugegräl” – om det enbart är ”svenska/västliga” inblandade. Men i fall som här i Rosengård – nej. Det borde man/vi väl ha insett för länge sedan.

    12. Sanna skriver:

      Tyvärr i många fall är det inte de boende själv på Rosengård som gör den här förstörelsen. De som nu själva bor där, fattar jag inte hur man vill förstöra området man bor på eller över huvudtaget, riktigt korkat får jag säga. Tänkte tanke också många gånger ”fan låt skiten brinna ner”, men tänker då på de människor som bor där som inte förstör och som sköter sig. Född och uppvuxen på rosengård själv, var det aldrig såhär när man växte upp. Vart är föräldrarna i allt det här? för det är fan i mig inte samhällets fel, när man får i tankarna att förstöra omkring sig och kasta sten mot brandmän och polis.
      Starkare straff och straff även om man inte är straffmyndig, är man så pass medveten om vad man gör ska man stå till svars för det också.
      Håller med ”hederlig invandrare” att följa danmarks straff strategi, det funkar där varför skulle det inte funka här.
      Sist men inte minst, är så trött på användning av ordet ”rasist” vad fan är det för outbildade människor som slänger ut det ordet så fort man har en åsikt. Mina föräldrar är utlänningar/invandrare, är jag nu en rasist också för jag har åsikter om detta ämne och håller med vissa kommentarer som inte kommer från utlänningar själv. Speciellt till ”markus” varför ska man få vara kvar i detta land och utnyttja våra resurser, missköta sig och ändå få va kvar. Passar det inte och leva här efter alla möjligheter som finns här, så flytta tillbaka till resp. hemland om det nu inte passar här. Har hört med mina egna öron från en invandrare själv ”varför ska jag jobba, svenskar dumma som jobbar när man kan göra vad man vill och få soc. och va kriminell”. Det säger väl en hel del.

    13. zer0 skriver:

      Jag är själv invandrare och kom hit för ett år och ett par månader sedan (kommer från ett EU land)…
      Jag har redan blivit sjuk och trött på Sveriges härliga mångkultur och det här ordet ”rasist”. Man kan inte kritisera den oansvariga invandringspolitiken utan att bli kallat för rasist… Jag skiter i det. Det är jävla dumt!!!

      Förlåt om det finns fel i texten, läser fortfarande svenska språket…

      Mvh,
      en ”rasist” invandrare!

    14. Johan skriver:

      Om ni inte tycker att bloggen är rasistiskt, titta bara på kommentarerna som skribenten låter vara kvar. Apor, svarskallar……
      Sverigedemokrater, från skinheads till ”rumsrena kritiker”, samma varg, annan klädsel. Det är lätt och se rent ut, men smutsen sitter alltid kvar under ytan, ni försöker spola bort, men tack och lov så kommer den alltid upp på ytan.

      ADM: Läser du bara de kommentarer som passar din tes? Bloggen bedriver inte censur.

    15. Johan skriver:

      De har de i alla fall inte falsifierat ”min tes”.
      Censur? är det ok med rasism? Bli då inte heller förbannad om nån skriker svenne jävel eller whity, för jag vet att jag hade blivit det, neger som whity, rasism som rasism. Eller vad tycker du?

      ADM: Rasism är inte okej men inte heller censur. Jag låter de flesta yttringar komma fram i bloggen. Men tål du inte att bli kallad för ”Svenne-jävel” får du nog hålla dig ifrån delar av Malmö. För ”Svenne” är nog det finaste du blir kallad där!

    16. Johan skriver:

      Va du är duktig på att kommentera de inlägg som väl passar dig 😀
      Du låter ”de flesta” yttringar komma fram, samtidigt som du inte vill censurera, wow, så paradoxalt. Så vad är då ok och vad är då inte ok? (egentligen borde väl allt vara ok för dig med tanke på att du inte vill censurerfar, alltså om du nu inte förstod det paradoxala och behövde ytterligare förklaringar)
      Nej du, jag umgås med människor, jag kategoriserar inte dem så som de flesta av er gör på detta blogg. Det är inte svenskar som är pedofiler, utan X som åker till Thailand för att förgripa sig på småbarn, det är Y som är mördare, och inte Tunisier, det är Z som är langare, och inte colombianer etc. Jag behöver nog inte berätta mer, för ni vet säkert alla de här sakerna, men nästa gång, innan ni kastar mer bränsle på elden och försöker spä på fördomarna, tänk efter lite, försök inte distansera er, utan se det verkliga problemet, och inte vinkla det så som det passar er bäst, för det är väl oftast det som människor lättast kan göra, kritisera istället för att tackla problemet på rätt sätt, jag upprepar, PÅ RÄTT SÄTT.
      ADM: Är det en fördom eller fakta att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken?

    17. Johan skriver:

      Är det inte heller en sanning att domar om brott som kan leda till antingen böter eller kortare tid i fängelset, faller på olika sätt?
      Glöm inte heller att kommentera det andra som jag har skrivit med 🙂
      Ha det gött

      ADM: Källa tack! Och i Malmö säger vi ”ha det gutt”. 🙂

    18. Johan skriver:

      LOL, ha det gutt (denna gång från slutet till början)

      http://www.dn.se/opinion/debatt/invandrare-missgynnas-i-rattskedjans-alla-led-1.776006

      http://sydsvenskan.se/sverige/article95303/Invandrare-riskerar-hardare-domar.html

      Säg bara till om du är i behov av fler än dessa källor. Du kan föresten kolla så att dessa även är valida och reliabla 😉

      Snälla, tänk på detta, vi är alla människor, och självklart finns det folk som ställer till med problem, överallt i världen. Självklart skall inte detta accepteras, men ha lite perspektiv på problematik när ni försöker granska och analysera.
      Återigen, ha det gutt 🙂

      ADM: Tack, men jag tycker att jag har bra perspektiv.

      Jag finns på Rosengård. Kanske inte 24/7, men dagligen i olika skepnader. Jag är ingen fiende till invandrare generellt, som om de vore en homogen grupp. Inte ens till invandring.

      Jag däremot kritiserar det gigantiska inflödet. Vi kan inte hantera det.
      Och jag kritiserar de invandrare som så uppenbarligen inte respekterar landet som tagit emot och i de flesta fall försörjer dem. De gör skit, inte bara för det svenska samhället, men även i högsta grad för de invandrare som de facto sköter sig.

      Det finns ett svenskt ordspråk som jag tycker förklarar min ståndpunkt ganska bra: LAGOM ÄR BÄST!

    19. Johan skriver:

      Jag håller med dig om att lagom är bäst, men det är också en viktigt faktor att andra kommuner också skall ta sitt ansvar, att folk som kommer hit fördelas mellan alla kommuner. På så sätt så lär man sig språket bättre, har större chans till sysselsättning, och integrationsprocessen underlättas med.
      Som jag sa tidigare så finns människor som ställer till med problem, och detta överallt i världen, och vi verkar bägge vara överens om det. Däremot kan man se på problemet på ett annat sätt, genom att titta på individerna som förorsakar dessa problem. Det är bra att du inte drar alla över en kam, men även om detta inte sker direkt så måste problemet tacklas på så sätt så att även indirekta signaler om ”invandrar problem” inte uppstår i samband med diskussioner. Återigen är detta ett problem, men jag ser Ahmed, Sven, Carlos som ställer till med problem. Det finns inte vi och de, det finns bara vi människor, vi är alla en och samma ras, och vi kommer alltid att vara det med. Gränserna suddas ut allt mer, och de nya generationerna kommer att se sig mer som världsmedborgare. Jag vet att detta låter som typiska klichéer, men utifrån egna och nära vänners erfarenheter så vet jag att vi är på väg dit. Hoppas även du finns med på denna resa 🙂

      Ha det gutt

      ADM: Jag håller med till stor del och jag önskar att det var som du skriver. Det handlar inte om ras. Det handlar om olika kulturer som jag inte längre tror kan förenas. Det är baserat på mina personliga erfarenheter. Jag tror att du, om du försöker närma dig kärnan med öppna ögon, kommer att få ett brutalt uppvaknande. Jag fick det. Jag kände Faik Rustemi. Läs om honom. Jag värnar Sverige och våra värderingar och vill att Sverige åter skall bli ett tryggt och fredligt land att leva i. Ett land där Räddningstjänsten kan åka in i vilket stadsdel som helst utan Poliseskort!

    Kommentera

