Detta har bloggen varnat för

Då lyckade till slut stenkastarna få tag på en av medias representanter.

Som bloggen skrivt de senaste dagarna har mediafotografer attackerats vid ett flertal tillfällen de senaste nätterna. I går skrev exempelvis jag att det numera är direkt livsfarligt att vistas vid Ramels väg kvällstid.
Det har handlat om stenkastning och verbala hotelser riktade direkt mot media på plats. Men det har även vid två tillfällen handlat om direkta försök att handgripligen få tag på fotografer/reportrar.

I måndags fick exempelvis en reporter springa för livet över Amiralsgatan med ett tiotal stenkastare efter sig.
Men i natt hann inte Skånskans fotograf undan. Han attackerades med sparkar och slag och är rejält medtagen av attacken.

Under kvällen utbröt nya bränder i Rosengård. Vid midnatt fotograferade Jens C Hilner ett brinnande släp när han överfölls och misshandlades.

– Jag hörde en person skrika och springa emot mig. Jag trodde först att det var på låtsas, att de bara ville skrämmas lite, eftersom jag fått kontakt med de som bor där. Men när personen kom fram slog han mig tre gånger i ansiktet, fick omkull mig på marken och sparkade mig i sidan.
Gärningsmannen började sedan rycka i remmen till Hilners kamera, han drog så hårt att remmen gick sönder. Hilner höll dock emot.

– Jag släpper inte min kamera.
Men han hade även en videokamera med sig som gärningsmannen fick tag i. Förövaren sprang sedan i väg med videokameran.

Fotograf Hilner är dock inte den första som trott att dialog med stenkastarna fungerar. Brandkåren trodde det. Men det gör de inte längre!

http://sydsvenskan.se/malmo/article428191/Fotograf-ranad-och-nerslagen.html
http://sydsvenskan.se/malmo/article428191/Frilansfotograf-ranades-och-misshandlades.html
http://sydsvenskan.se/malmo/article428190/Nya-brander-pa-Rosengard.html
http://sydsvenskan.se/malmo/article428243/Black-cobra-rekryterar-ungdomar-i-Rosengard.html

12 Responses to Detta har bloggen varnat för

  1. Nils skriver:

    Då har även den fria pressen attackerats uppe i The Jungle. Detta är ett brott mot vår demokrati och pressfrihet, vilket i längden skapar ännu större problem. Nu börjar det likna Irak, Iran, Pakistan här nere i Skåne.
    Man vill göra något men vad kan man göra. Häpnadsväckande.
    Hela världen skrattar åt oss och förlöjligar oss i media. Sossepolitik för hela slanten ger detta problem. Fy fan för socialpolitik.
    Och det värsta är att de har mage till att hålla käften om detta. Det är för fan dem som skapat detta problem. Hur länge ska vi som inte röstat på ett rött skit parti bli tvungna ta del av deras idioti och skitkastande på Sverige?

  2. Eric skriver:

    Som vanligt undanhåller du sanningen! Eller det är väl SD:s variant av PK? Du glömde citera ”I närheten stod ungdomarna som fotografen vanligtvis har god kontakt med. – Jag gick fram till dem och bad om att få kameran tillbaka. En av killarna sprang efter killen som slagit mig och fick tillbaka kameran.” Varför vågar du inte berätta som det är?

    ADM: Eric eller Markus eller vilket alias du använder för tillfället. Jag är inte SD! Jag försöker berätta det media inte berättar eller visar. Tänk på att jag är på Ramels väg! Var är du?

  3. Eva skriver:

    Eric, ditt verklighetsfientliga lilla pucko:
    ”– Den relationen jag byggt upp med ungdomarna känns helt raserad. Jag kommer aldrig att åka tillbaka till Rosengård, säger han. ”
    Vad tror du det betyder, ditt verklighetsfientliga lilla pucko…!??!?!!

  4. Jens C Hilner skriver:

    Hej,

    Många tror att jag är negativt inställd till Rosengård och dess ungdomar efter det som hänt, detta är fel. Den personen som attackerade mig gjorde detta för att stjäla min kamera inte för att jag var i Rosengård för att fotografera. Denna person representerar inte Rosengård eller deras ungdomar absolut inte. Den intervjun som spreds i media var det uttalande jag gjorde till Sydsvenskan ungefär 15 minuter efter överfallet och självklart var jag vid det tillfället inte så positiv till att besöka området igen. Jag kommer att fortsätta mitt arbete i Rosengård då jag tror det är viktigt för ungdomarna att inte alla från media är livrädda för dem. Om man läser de andra artiklarna som skrevs i samband med detta så ser ni att jag är positiv till Rosengårds ungdomar.
    Mitt mål nu har blivit större än innan. Innan var mitt arbete att skildra eländet på Rosengård. Men finns det möjlighet så vill jag sätta mig in mer i hur de lever och även ta fram positiva aspekter i Rosengård. Om detta blir möjligt vet jag inte men jag hoppas det. Tycker det är synd att media idag driver skräckpropagande för Rosengård. Det finns många fördomar tyvärr. Problemen i Rosengård kan åtgärdas men inte så länge visa Politiker som fegisen Reepalu sitter och äter bakelse på sin feta röv. Han borde komma ut till Herrgården och snacka med ungdomarna om vad de skulle behöva hjälp med. Sen tycker jag att ungdomarna i Rosengård kan göra mycket, det finns ett 15 tal som bråkar på Rosengård frys ut dem ignorera dem så tycker de inte det är kul att förstöra ert Rosengård längre. Om ni inte gör detta så kommer det bara bli värre och värre och jag tror ingen vill det.

    ADM: Jag beklagar det som hände dig men du resonerar mer än lovligt naivt.

    Du är inte den enda mediareperesentanten som de senaste veckorna blivit attackerad. Och det handlar inte om ett femtontal.

    Antigen förskönar du eller så kan du inte räkna.

  5. Jens C Hilner skriver:

    Har du varit där? vad baserar du på att min siffra är fel eller way off?
    de här 15-talet menar jag.

    ADM: Jag finns på Ramels väg och Rosengård dagligen. Se mina bilder och videos. Och det handlar om betydligt fler än det antal du anger. hade det enbart varit ett femtontal hade Polisen inte haft några större problem att hantera situationen.

  6. Eva skriver:

    Jättebra skrivet Jens C Hilner! Självklart räcker det med att Reepalu åker ut och pratar med de missförstådda ungdomarna och tar emot deras kravlista på vad svenskarnas skattepengar SKA gå till! Tycker också att du ska ha eloge för att du försvarar multikulti-berikaren som ju faktiskt bara ville stjäla din kamera, han gav dig ju faktiskt lov att vistas i Rosengård OCH att fotografera…det luktar svärmorsdröm långa vägar om honom! Bara lite kritik så här på slutet: är du säker på att de är så många som 15 st? Personligen tror jag att det rör sig om två, max tre…

  7. […] Detta har bloggen varnat för […]

  8. […] Detta har bloggen varnat för […]

  9. […] Detta har bloggen varnat för […]

  10. […] Detta har bloggen varnat för […]

Kommentera

