Har de svenska männen blivit tokiga?

Sverige har överlägset flest våldtäkter i Europa. Tvåan på denna föga smickrande lista, England, når knappt upp till hälften av det antalet våldtäkter som begås och anmäls i Sverige.

Frågan är vad detta beror på?
Har de svenska männen blivit tokiga helt plötsligt och förlorat all respekt för det kvinnliga könet?

Det låter väl som en trovärdig PK-förklaring. Tyvärr hittar man inte stöd för detta i tillgänglig statistik.

Nej, det är något annat som förändrats i konungariket Sverige de senaste decennierna.

Men om det får man intet säga. En svensk tiger!

Glöm inte att rösta den sjunde juni!

BRÅ Aftonbladet Aftonbladet BGF SDS DN SVD

Annonser

39 Responses to Har de svenska männen blivit tokiga?

  1. MM skriver:

    Mmmm, ”svenska” hahaha.

  2. Jeppe skriver:

    Det kan finnas flera förklaringar. En delförklaring kan vara den du tror. En annan kan vara att man har olika definitioner på våldtäkt i olika länder. Tex: En del av det som förr kallades sexuellt utnyttjande kallas numera för våldtäkt i vårt land.

  3. Esteban skriver:

    Eftersom jag gissar att det du fikar efter är det s.k. invandrarproblemet så undrar jag följande: varför har då inte exempelvis Frankrike, med en bra mycket större andel ”farliga” invandrare från Mellanöstern alt. muslimer (den grupp som vanligen pekas ut) större problem än Sverige?

    Med detta sagt ska det bli intressant att se vilka data som utgjort underlag för studien, och i vilken mån man har valt att ta hänsyn till skillnader i lagstiftning, data för anmälare och anmäld, geografi, tidsperioder, antal gärningsmän, och så vidare.

  4. Jojje skriver:

    Dravel.
    Att
    “Tidig sexdebut, hög alkoholkonsumtion, ”fri sexualitet” och ”rätten till ett sent nej” ger helt enkelt fler våldtäkter”
    skulle vara orsaken är ju sk-tsnack.
    Varför har isåfall övriga nordiska länder mycket färre våldtäkter? De har ju lika tidig sexdebut och hög alkoholkonsumtion som Sverige.
    En kraftigt bidragande orsak till varför Sverige ligger itopp är att vi tagit emot folk som är överrepresenterade när det gäller överfallsvåldtäkter. Vi har alltså importerat våldtäkter till Sverige.
    Jämför siffrorna för 15år sedan med siffrorna idag, gör sedan en slutsats varför de ökat.
    Skulle inte förvåna mig om man kan lägga ett karbonpapper mellan grafen för antalet överfallsvåldtäkter och grafen för utomeuropeiska invandrare som kommit till Sverige.
    Så länge politikerna blundar för detta problemet så kan de inte göra något åt det.
    Varför inte en informationsfilm för nyanlända likt den Norge visar för somaliska män där man förklarar att det är FÖRBJUDET att våldta kvinnor ÄVEN om de är lättklädda!!!!!
    Problemet är bristen på assimilering helt enkelt.

  5. HL skriver:

    Sverige och England, och gissa vilka befolkningsgrupper som är överrepresenterade i dessa länder jämfört med övriga Europa

  6. jadu skriver:

    Svenska männen? Majoriteten utav dom ”svenska” våldtäkterna sker inte av svenska män utan utländska män… och det är fakta.

  7. Fenris skriver:

    Nej, det är inte de svenska männen som blivit tokiga. Det är andra tokiga män i Sverige som begår våldtäkterna. Bara att kolla domar m.m.

  8. Omar Kalb skriver:

    Det är den muslimska invandringen. De muslimska männen våldtar svenska kvinnor.
    Titta på alla dömda och se själva.
    Studera vad alla serievåldtäktsmän kommer ifrån också.
    Hagamannen var den senaste svenska serievåldtäktsmannen.
    EFter det har ett tiotal muslimska serivevåldtäktsmän visat sig. Vissa har gripits och vissa härjar fortfarande. Bara dessa ligger kanske bakom drygt 100 våldtäkter per år!

  9. Johannes skriver:

    Det märkliga med statistik kring den här typen av brott är att viss typ av information märkligt nog helt saknas.
    Tex. social tillhörighet och kulturell bakgrund för både förövare och offer.

    Avsaknad av information leder till fördomsfulla spekulationer.

  10. Oscar skriver:

    Får skicka tackbrev till alla länder i Mellanöstern och Afrika.

  11. aa1 skriver:

    Förutom den ökade invandringen tror jag vårt socialistiska arv är en orsak. Vi är nog folket med sämst självkänsla i hela Europa, vi är vana att bli omhändertagna av pappa staten, tillomed i vuxen ålder, därför är många ovan och har svårt att uttrycka och identifiera sina egna behov och vilja. Då blir man naturligtvis mycket mer sårbar och lättillgänglig som offer, och tjejerna är ju mest utsatta.
    Nu snackar jag inte om överfallsvåldtäker naturligtvis utan snarare våldtäkter som sker på efterfester, i berusningstillstånd, eller i tillfälliga bekantskaper osv.

  12. Illwill skriver:

    Oscar, skicka tackbrevet till Rosenbad istället. Du är fruktlöst att skrika på en haj för att den gör vad den gör, samma med invandrare. De är som de är, följer den kultur de gör och har de gener de har. ”Vi” har röstat fram ett gäng folkförrädare som totalt svikit det svenska folket. Inte bara det, det svenska folket har tillåtit det hela i snart 30 år.

    Sverige såg inte ut så här för 20-30 år sedan. Det fanns inte många invandrare, ordet ”gruppvåldtäkt” användes endast för att beskriva vad ryssarna gjorde i Tyskland och Sverige var ett fungerande, säkert land.

    Lite pinsamt att såpass många misslyckades att läsa bloggarens inlägg, man ska inte behöva förklara att något är sarkasm tydligare än han gjorde. Jag får väl vara tacksam att det inte stavas ”våldtäckt” här iaf. 🙂

  13. haha skriver:

    re Johannes!!

    Om du jämför brå 1996 med brå 2005 så ser du en glasklar skillnad…i brå 1996 så ser man länder och dylikt på ett väldigt enkelt sätt…2005 ser man ingenting – bara överrepresentation och underrepresentation…där är svenskar inte i majoritet – men jag undrar varför regeringen inte kan behålla något så lättöverskådligt som brå 1996.

    ”Avsaknad av information leder till fördomsfulla spekulationer.”
    Det håller jag med om – speciellt när media bara visar vita män som brottslingar (likadant i UK), politiker inte nämner fulla kostnadet etc etc – ja, det leder till spekulationer som gör att man inte heller tror på regeringen.

    Ändå är vita män så hatade och bespottade…alla får tycka illa om oss.

  14. Den Svenske skriver:

    http://www.dagbladet.no/2009/04/15/nyheter/voldtekt/innenriks/5759702/

    Mer behövs knappast säjas. När ska Svensson få veta sanningen om det katastrofala mångkulturexperimentet och när ska hymlandet upphöra?

  15. aa1 skriver:

    ”Hagamannen var den senaste svenska serievåldtäktsmannen.
    EFter det har ett tiotal muslimska serivevåldtäktsmän visat sig. Vissa har gripits och vissa härjar fortfarande. Bara dessa ligger kanske bakom drygt 100 våldtäkter per år!”

    Omar, har du någon källa till det? Posta gärna!

    Man måste ju säga att det är väldigt märkligt att det inte hörs i svensk massmedia isf. Vi är nog enda västlandet i världen med en sådan förljugen journalistik… fy fan

  16. haha skriver:

    ”I Sverige anmäls 46 våldtäkter per 100 000 invånare. Det är dubbelt så många som i England som redovisar 23 anmälningar”

    räkna matten:

    sveriges befolkning 9.2 Mille ger 46*9200000/100000=4232

    Enligt brå: 2008
    http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&module_instance=21&id=486&statsType=100&statsCounty=La&Year=2008&type=1
    Anmälda brott = därav våldtäkt grov våldtäkt 5 446, 59 per 100000

    http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&module_instance=21&id=494&statsType=170&statsCounty=La&Year=2008&type=1
    Uppklarade brott: därav våldtäkt grov våldtäkt 3090…

    Vilken statistik har tidningen använt sig av??

    England: enligt wikipedia
    Befolkning: 50 Miljoner

    23 anmälningar av 100000 ger 23*50.000.000/100.000= 11500 anmälningar…
    Vart har statistiken från england kommit???

    Enligt denna blogg är det mycket högre med våldtäkter i ENgland.

    http://theopinionator.typepad.com/my_weblog/2009/02/british-women-girls-pay-high-price-for-multiculturalism.html

    Den gäller inte för de senaste fyra åren (där det har blivit värre) – där grafen visar på mer än 14000 anmälningar – vilket var under 2004.

  17. Anonym skriver:

    ”Det föds cirka 100 000 personer i Sverige varje år, varav knappt hälften är flickor, alltså cirka 50 000.

    5000 anmälda fall av våldtäkt / 50 000 individer = 0,10 eller 10%

    Lägg därtill mörkertal och så vidare.

    Att ha blivit våldtagen är på väg att bli norm i gamla Svea.”

  18. Henrik skriver:

    Utan att lägga någon värdeladdning i invandrardebatten så pekar jag bara på brottstatistiken som tydligen döljs: Av de som begår överfallsvåldtäkter i Sverige är runt 90% av utländsk härkomst med stor majoritet ifrån länder i nord och östafrika. Punkt slut!
    Kan det finnas utrymme för diskussioner efter detta klarläggande?

  19. Apa skriver:

    Jag som jobbar inom kriminalvården kan som så många andra bekräfta att det fan inte är Svensson och Eriksson som är vanligast förekommande när det gäller våldtäkter.
    Hoshman, Jankovich, Esbati osv är vanligare efternamn i de fallen.

  20. olle skriver:

    Legalisera prostitution, gör sexköp legitimt och öppna bordeller i varje kommun.

    Det skulle med största sannorlikhet minska antalet våldtäkter rejält!

  21. Roberth skriver:

    Svenska? MOHAHAHAHAHAHAHA

  22. Suzanne skriver:

    Allmän kastrering vid lagbrott inkl snattning är kanske något att föreslå …

    Hudå, nu ryser ni, alla grabbarna här i tråden?! Bara tanken … va?!

  23. Pether skriver:

    ”Nej, det är något annat som förändrats i konungariket Sverige de senaste decennierna.”

    Det som förändrats är lagen.
    I Sverige har vi en lag som säger att våldtäkt är även sådant som sexuellt utnyttjande och en massa andra saker.

    Sverige har högre andel ‘våldtäkt’ för att lagen täcker ett bredare spektrum, om de hade räknat in de brotten ifrån andra länder, så hade vi inte legat itopp.

    Så nej, allt är inte invandrarnas fel.

  24. Sven Larsson skriver:

    Läs BRÅ

  25. anders skriver:

    Tur vi har norge, eftersom svensk media eller stat ej fungerar som det borde i en demokrati.

    Ur rapporten voldtekt i oslo 2007

    ”Statsborgerskap og landbakgrunn: Majoriteten av ofrene i de anmeldte voldtektene i 2007
    hadde norsk statsborgerskap (84,7 %). De fleste har også norsk landbakgrunn. For
    anmeldelsene i 2007 gjaldt dette 73,0 % av ofrene. Majoriteten av gjerningsmennene har norsk
    statsborgerskap (60,3 %). Personer med en annen landbakgrunn(alltså invadrarbakgrund) enn norsk blir stadig mer
    overrepresentert blant gjerningspersonene i de anmeldte voldtektene, sett i forhold til
    befolkningssammensetningen i Oslo. I 2007 hadde 72,8 % av gjerningsmennene en annen
    landbakgrunn enn norsk.”

    http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f2051920309/voldtektioslo2007.pdf

    Alltså flest norska tjejer(med norsk bakgrund) 73%, blir våldtagna av 72,8% som inte är norskar (utlänningar eller med utlänsk bakgrund).

    Någon som tror det ser annorlunda ut i Sverige?
    Givetvis ser det ännu värre ut eftersom invandringsandelen är högre i sverige.

    Undrar vilka tragiska inlägg PK-maffian kommer att hosta ur sig för att bortförklara detta, samt förklara den blinda invandringens förträfflighet?

    Jag undrar hur många ytterligare svenska kvinnor politikerna dömmer till våldtäkt genom att låta ytterligare 100 000 invandra, varje år?
    I Sverige anmäls 46 våldtäkter per 100 000 invånare.
    Då överrepresenationen bland invandrare är skyhög typ 500% i snitt.
    Borde en årlig invandring som vi har nu betyda att vi importerar MINST 250 nya våldtäkter utöver de som ändå skulle begåtts, VARJE ÅR.

    Är 1000-tals våldtäckter samt 10 000 tals misshandelsfall, rån mm mm. priset vi ska betala, för att ingen som ja känner, tycker att vi ska behålla denna besinningslösa massinvandring?

    Tycker DU att det är värt det?

  26. World Traveller skriver:

    Varför envisas vissa idioter med att hela tiden forsvara individerna som våldtar och våra landsförrådare till politiker?

    Jeppe, Esteban, aa1, SanityAssasin – Varför?

  27. Blobbelobbe skriver:

    Begreppet Svensk blir ju allt vidare och enligt vissa inom etablissemanget (Mona Muslim) är man per definition Svensk om man bor i Sverige.

    Alla normalt funtade människor vet att det är muslimska ”män” som begår dessa brott. Kolla på ”Fria nyheter”

    De står även för majoriteten av andra våldsbrott som rån, misshandel och mord.

    Det är ren fakta och inget annat!

  28. Hemulen skriver:

    Ja, du… som fan läser bibeln… Haha…

    Menar ni på allvar att det skulle vara okej för någon människa att våldta någon? En sådan människa är störd och saknar empati. Mycket möjligt att ett fåtal invandrare har sådana störningar p.g.a. trauman o.s.v. men det gör det väl snarare till ett mentalhälsoproblem och inte ett invandrarproblem. Kultur är ett ord som används alldeles åt helsike fel i den här debatten! Vet ni ens vad kultur innebär? I så fall borde ni se att kultur inte är något statiskt och absolut utan ett oerhört flytande fenomen som förändras hela tiden. Det finns ingen svensk kultur eller muslimsk kultur i någon statisk mening och definitivt inte värdemässigt. . Skulle det finnas, skulle våldtäktsproblemet vara ännu större. Tänk om alla muslimer gick och våldtog ”svenska” tejer. Shit. Det skulle våldtas hejvilt på varenda gata! Jodu… Mycket ska man höra… Gå ut i det fina vädret och snacka med lite muslimer så ska ni se att de inte är så onda som ni tror. Men se upp! Någon av dem kanske rent av bjuder er på glass!

    ADM: Vem argumenterar du mot? Vem har sagt att kultur är statisk? Ser du inte skillnaden mellan kvinnosynen i exempelvis Mellanöstern och den Svenska västerländska? Eller vill du inte se den? Passar den inte din världsbild?

  29. World Traveller skriver:

    Naer man laeser folks kommentarer i Aftonpravda (daer bara politiskt korrekta faar kommentera) och Expressen (daer censuren nu boerjar haardna men daer det ibland slinker med en icke PK kommentar) saa har man anledning att bli moerkraedd.
    Jag skulle tippa paa att 35% av svenska folket haaller paa de Roeda (V+S+Mp), 25% paa Moderaterna, 10% tycker som SD men bara 5% vaagar roesta foer att de andra aer raedda att bli kallade rasister.
    Oevriga svenskar bryr sig inte. Saa laenge de faar se Robinsson paa TV och kan droemma sig bort med Tipsextra paa loerdagarna saa aer de noejda. Jag tror att dom svenskarna kommer att faa ett bistert uppvaknande en dag.
    Tyvaerr ser jag ingen baettring eller ett stopp foer vaar vansinniga massinvandring och foeljdaktligen den katastrofala oekningen av gruppvaaldtaekter. (Aftonpravda skriver foerresten inte om nyheten att Sverige aer Vaerldsmaestare i vaaldtaekter. ”Det har ju inget nyhetsvaerde”)
    Svenska folket har helt enkelt blivit hjaerntvaettade under foer laang tid. De roestar foer sin egen undergaang.

  30. aa1 skriver:

    World traveller, utveckla! Var försvarar jag individerna som begår brotten?

  31. Nizze skriver:

    En Svensk MAN våldtar INTE, INTE ALLS.

    Kräk våldtar oavsett om dom kommer från Afrika eller Mellanöstern eller ”Långtbortistan”

  32. norah4you skriver:

    Det finns flera orsaker till att det skiljer mellan länderna. En orsak är att många andra länder inte räknar det som våldtäkt om det sker inom ett äktenskap om det inte är i samband med grov misshandel….

    Sedan en liten notering till de som felaktigt tror att det förekommer falskanmälningar. Inte i något annat land i Västvärlden blir en kvinna så illa behandlad under resans gång från anmälan, läkarundersökningar, upprepade förhör fram till en eventuell rättegång som i Sverige. I många andra länder är polisen väldigt noga med att säkra spår direkt vilket gör att kvinnor som anmäler i ökad utsträckning får sina fall till domstol.
    I Sverige kan en förövare hota en kvinna till livet om hon inte tar tillbaka sin anmälan eller säger något som gör att hennes fall inte håller. Förövaren går då fri. Läste återigen nyligen om en som jag var vittne till när han hotade kvinnan. Då var jag yngre och rädd vågade inte ställa upp för kvinnan eftersom jag själv var rädd då han visste att jag hört honom. Sådana skitar har i Sverige fått utbetald ersättning för falsk anmälan.

  33. […] Har de svenska männen blivit tokiga? Sverige har överlägset flest våldtäkter i Europa. Tvåan på denna föga smickrande lista, England, når knappt upp […] […]

  34. Helena Palena skriver:

    Män skändar och förnedrar varandra genom att våldta varandras kvinnor i krig. Det är en teknik. Det är med andra ord ett ensidigt krig som pågår i vårt vackra land. Eller, så räknar vi på ett annat sätt.

  35. […] Som jag ser det har skrivit om […]

  36. Tobias Lindqvist skriver:

    Nu tycker jag det är lite för mycket Aftonbladet över ditt inlägg, inget illa menat dock. Jag tycker inte man ska stirra blint på det faktum att vi har överlägset mest ANMÄLDA våldtäkter i Sverige jämfört med tvåan England. Man kan faktiskt lite försiktigt tycka att det är bra. Anledningen till att jag säger det är att jag tycker det är bra att kvinnorna VÅGAR anmäla vilket inte tidigare har varit fallet. Nu får vi ju hoppas på att detta leder till minskat mörkertal också. Vem vet, det kanske är väldigt högt i England jämfört med ettan Sverige.

    Den nya lagen om att defintionen av våldtäkt har med stor sannorlikhet gjort sitt också men man ska vara väldigt försiktig med den också. Man läser ju tyvärr mer och mer om tjejer som ljuger om ett ev våldtäktsfall.

    Även att det inte ser så smickrande ut att ligga etta i den här listan så behöver det inte betyda nånting, i statestiksammanhang. För mig gör det absolut inget att Sverige ligger etta, sålänge det visar att svenska tjejer och killar vågar anmäla och att det i slutändan leder till en fällande dom OCH att det senare kan leda till färre försök till våldtäkt.

    ADM: Aftonbladet?

  37. Hemulen skriver:

    Hej ADM…

    Kul med svar! : ) Ledsen förresten om jag lät lite respektlös i mitt förra uttalande.

    Visst handlar det här säkert om världsbild. Men framförallt beror det nog på hur man väljer att lägga vikt vid det här med kulturbegreppet. Att säga att kvinnosynen ser annorlunda ut i mellanöstern och i Sverige/Västvärlden är just ett exempel på att se kultur som något statiskt så jag antar att det är dig som jag argumenterar mot. Kan du redogöra för hur den svenska/västvärldsliga kvinnosynen ser ut? Du får gärna använda punktform. Redogör sedan på samma sätt för den mellanösterliga så får vi se var vi hamnar. Håller jag med dig om det du skriver så har du vunnit över mig. ; )

    Jag är uppvuxen med en del människor som är, precis som jag, i grund och botten sedan oöverskådlig tid, ”svenska”. Vi hade under vår uppväxt väldigt olika sätt att se på kvinnor och jag skulle vilja säga att en del hade en rent ut sagt vidrig kvinnosyn. Jag vill på intet sätt säga att denna kvinnosyn representerar mig på något sätt, trots att vi borde härstamma från samma ”kultur”. Snarare berodde det på en mängd andra orsaker i deras liv.

    Jag vill vara tydlig på att jag inte på något sätt rättfärdigar våldtäkter, hedersrelaterat våld eler dylikt. Bara att jag tror att kultur inte är någon avgörande faktor bakom detta. Under en hel del resor där jag träffat en hel del människor från olika länder och olika religioner har jag insett att den skillnad som kultur och religion utgör egentligen är försvinnande liten i jämförelse med den skillnad som finns på det personliga planet. Ta våra skillda åsikter i detta fall som ett exempel. ; )

    Brottslingar bör dömas och straffas var de nu må komma ifrån. Men vi kan inte kriminalisera en hel grupp som vi har placerat i en stor låda med etiketten invandrare. Då skulle lådan ”män” ha bränts på bål redan för tusen år sen. Det funkar inte så.

    ADM: Ingen fara. Uppfattar dig inte som respektlös.
    Och vi är överens om en hel del.

    Kultur är något föränderligt. Så också religion. Eller tolkningen av den. Vad som är okej eller inte förändras. Kvinnliga präster är ett exempel på det. Men nu är det, hävdar jag, en gigantisk skillnad på kvinnosynen inom de olika kulturerna/religionerna. Om femhundra år är kanske skillnaderna mindre.
    För att ta ett exempel. Afghanistan. Där får frun inte säga nej till sex med sin man. Om hon är på humör eller inte spelar ingen roll. I klartext. Det är lagligt att våldta sin fru!

    Eller bristen på rättigheter för kvinnor i Saudiarabien.
    Från Regeringens webbplats om mänskliga rättigheter om Saudiarabien (www.manskligarattigheter.se):
    Omfattande traditionsbundna restriktioner finns vad gäller kvinnors rörelsefrihet, ställning inom familjerätten, inom det politiska livet och möjlighet att söka anställning. I domstol väger en kvinnas vittnesmål hälften så tungt som en mans. Debatten om kvinnans ställning och medverkan i samhällslivet har sedan 2004 blivit mer intensiv. Ny lagstiftning på arbetsmarknadsområdet har gjort att möjligheterna för kvinnor att arbeta ökat något.

    Ett domslut där en kvinna som blivit våldtagen av en grupp män dömdes till hårda straff (trots att hon själv var offret) fick stor uppmärksamhet utomlands och i Saudiarabien hösten 2007.

    Min fråga är: Är det lättare för en man med dessa värderingar att ta steget att våldta en kvinna än en man från en kultur där kvinnan är jämställd med mannen?

    Och mitt syfte är inte att kriminalisera någon grupp. Speciellt då inte gruppen invandrare som du skriver. Det är knappast en homogen grupp. Världen består inte enbart av grupperna Svenskar och invandare. 🙂

  38. Alf skriver:

    Tobias Lindqvist:
    ”Jag tycker inte man ska stirra blint på det faktum att vi har överlägset mest ANMÄLDA våldtäkter i Sverige jämfört med tvåan England. Man kan faktiskt lite försiktigt tycka att det är bra.”

    Nu jublar de på BRÅ om de läser detta. Det är väl precis detta de vill uppnå. Att vi lite försiktigt ska tycka det är bra. Kanske t o m bli lite stolta också….

    Mycket tyder ju faktiskt på motsatsen. Anmälningsbenägenheten borde snarare ha minskat. Förtroendet för polisen och rättsväsendet har minskat. Hot mot brottsoffer har ökat enormt.

    http://www.dn.se/sthlm/fa-offer-vill-anmala-allt-grovre-vald-pa-gatorna-1.537137

    ”I en sjukhusstudie från 1988 i Stockholm uppgav 61 procent att de hade polisanmält misshandel. Några år senare sjönk den andelen till 55 procent. I dag är den helt omvänd. Av dem som kommit till Södersjukhuset uppger 61 procent att de inte tänker polisanmäla misshandeln, 30 procent vill anmäla det inträffade och 10 procent vet inte.”

    Notera att det är en sjukhusstudie. Det är inte BRÅ som gjort studien. De är nämligen inte intresserade av att göra såna studier. Det hade varit mycket enkelt för BRÅ att för olika brottskategorier regelbundet undersöka benägenheten att anmäla. Efter några år skulle de kunna börja utläsa trender. Undrar varför de inte har gjort/gör det? Undrar varför inte en enda journalist har frågat BRÅ varför de inte gör det, med tanke på att BRÅ år efter år gissar att det ”kanske” beror på att anmälningsbenägenheten har ökat. De har under flera decennier lämnat sina uppdragsgivare (skattebetalarna) i osäkerhet. ”Vi vet inte”, ”det kan vara”, ”det är osäkert vad det beror på” bla bla bla…

    Har ni nånsin hört från BRÅ att en minskning av brott kanske beror på minskad anmälningsbenägenhet? Jag har aldrig sett det. Men det är ju å andra sidan inte så ofta man läser om minskning av brott i det här landet.

    Ni som köper BRÅs ”förklaringar”. Har ni nånsin funderat på om det är smart att låta en instans som har till uppgift att förebygga brott även ska syssla med redovisningen av brottsutvecklingen? Är det inte lite som att skriva sina egna recensioner?

  39. Olle Blue skriver:

    Hela ,Sverige ”har blivit Våldtaget” av den skit som kommer hit över våra gränser.Skär ballen av de jävla typerna,spara kukarn och ha ett grillparty för icke svennar,låt dem savälja sina syndiga pittat i hop med lite cirtronmeliss för smakens skull.Begriper ej varför de inte stoppar iknvandringen av övervägande helidioter som inte får vara i sina egna länder för de är knasiga,men det fattar ej dom jävla ynkedomarena i riksdagen,hoppas någon riksdagsknutte råkar ut för samma jävelskap som vi svennar upplevwer varje dag!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: