Bussar stenas i Rosengård

Rosengård brinner. Foto: Bloggen.

Rosengård brinner. Foto: Bloggen.

Och för som trodde att lugnet rådde i Rosengård. Bussarna på linje 5 och 35 stannar inte i Rosengård kvällstid den här helgen. Anledningen är att det förekommit stenkastning mot bussar i området.

Beslutet att inte trafikera Rosengård togs på fredagkvällen. Då fick Arrivas huvudskyddsombud nog och krävde ett så kallat skyddsstopp. På Skånetrafiken Göran Lundblad är man bekymrade .

– Vi har drabbats av stenkastning i Rosengård några dagar nu, säger Göran Lundblad, som har pressjouren på Skånetrafiken.

Den massiva Polisnärvaron hjälper inte nämnvärt. Stenkastarna verkar finnas överallt. Hållplatserna som inte trafikeras är Bennets väg, Ellenborg, Kryddgården, Rosengård, Thomsons väg, von Lingens väg och Örtagården.

 

SDS SDS SDS

9 Responses to Bussar stenas i Rosengård

  1. Josef Boberg skriver:

    Nu MÅSTE Wi av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna – GÖRA något AKTIVT i kommande val – för att över tid sett få STOPP på sådant här – eller ❓

  2. Malmö-Möllan skriver:

    Såg ett bra förslag på en annan blogg som jag har varit anhängare av väldigt länge:

    Polisen skulle ju kunna gripa dessa brottslingar!
    Ett inte helt nytt sätt att agera, men väldigt sällsynt nuförtiden!!!

    Vad gör den gamla Fryshus och Lugna Gatan-förespråkaren (chefen) Anders Carlbring?

    Jo, han tycker att Lugna Gatan gör precis som alla fritidsledare och lärare har gjort de senaste 40 åren (allt enligt honom själv i SDS) de anmäler inte ”icke allvarliga brott!
    Detta sköter ”Lugna Gatan” internt (ungefär som maffian eller baseboll-ligan)

    Är det konstigt att det ser ut som det gör med dessa Lugna-Gatan-fjantar och deras chefer???

    Carlbring drar nu sig tillbaka eftersom han är 66 år och jag tackar INTE honom för hans ”insatser” – jag tycker väldigt illa om hans inverkan på hur Sverige ser ut idag!

  3. Jay skriver:

    Kan börja med att jag inte är rasist.

    Grejen är att jag bor själv i rosengård och jag har blivit SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ ARABER! Dem beter sig idioter,apor o tror att dem kan göra vad fan dem vill.

    Ni kan inte säga att det en ungdom som är bosnier,makedon eller polack skulle göra något sånt här, eller hur?

    Och jag vet MYCKET VÄL att det är araber som kastar stenar, dem verkar göra det i sitt hemland också…

  4. Skeåning skriver:

    I andra länder griper polisen brottslingar. I Sverige sitter dialogpolisen och grillar korv med dom.

  5. BlueGirl skriver:

    Muslimer passer ikke inn i vårt moderne samfunn i Europa. De lever fortsatt i steinalderen!

    I Norge er det valg i morgen og jeg håper vi får et regjeringskifte. En regjering som tar problemene med innvandringen på alvor.

  6. Malmö-Möllan skriver:

    Håller med en del av föregående inlägg men jag har inget emot vare sig Kristna eller Muslimer.

    Min åsikt är att: begår man ett brott i Sverige, oavsett religiös tillhörighet, som att t.ex. kasta sten mot fordon så ska man gripas.

    Eftersom det finns extra insatta poliser i området (Rosengård) så ska det väl inte vara så svårt att gripa och ställa dessa personer till svars för vad de har gjort, eller?

    Jag har precis pratat med polisen men det fanns ingen som kunde svara på mina frågor.

    Ni som följer medias rapportering om brottslighet: läs Skånska Dagbladets sida & jämför med SDS´s så ser ni en klar skillnad: Skånskan är inte så ”rädda” som SDS.

    Skånskan pekar inte ut ev. gärningsmän, men säger att: enl. vittnen så har… medan SDS inte nämner någonting om vittnesuppgifter.

    Välj ”rätt” tidning och ”rätt” parti, d.v.s. enl. mig SD i nästa val, gärna redan i kyrkovalet 20/9!

  7. Malmö-Möllan skriver:

    Jag ringde polisen igen och fick till svar att: ja, du har ringt innan och jag är inte polis & jag kan inte få tag på ngn. polis…de har antagligen annat för sig…

    Vad? Om de inte kan gripa brottslingar?

    ”Ring imorgon och prata med Rosengårds-polisen”

    Jag är inte intresserad av vad polisen gör just nu, inte heller specifikt vad Rosengårds-polisen gör – detta gäller väl var som helst!?!

    Har Rosengård egna regler även vad gäller polisen? Maffia-metoder?

    Polisen (som inte var polis) bara hänvisar till att: ring till Rosengårds-polisen imorgon!

    Ok, om jag ställer mig på Södra Förstadsgatan imorgon och kastar sten mot bussar & andra fordon så är det inget problem som polisen tar hand om direkt, eller!
    Malmö-Möllan är svensk och bor vid S. Förstadsg…
    Tror f.n att jag blir gripen inom 2 minuter!

    Herregud vilket jäkla land vi lever i!

  8. Malmö-Möllan skriver:

    Jag ringer imorgon och ska prata med en Börje Aronsson, vid Rosengårds-polisen, som en aggressiv telefonist (icke polis) efter mitt 3:e samtal hänvisade till, vilket hon enl. henne hade gjort tidigare, men icke.

    Jag återkommer i ärendet efter samtalet med Aronsson – om en av parterna är medveten om att samtalet spelas in så är det inget brott.

    Tänk på det…

    Alltså: ringer du, och spelar in, så är du medveten om att samtalet spelas in – inget brott.
    Om samtalet är avlyssnat av 3:e part – olagligt.

  9. SD 2010!!! skriver:

    Läser detta på skånetrafiken.se:

    Indragna hållplatser – Ellenborg, Thomsons väg, Kryddgården, von Lingens väg, Rosengård, Bennets väg och Örtagården

    Tid: 2009-09-18 19:00 – 2009-09-19 04:00

    Stadsbuss Malmö linje 35 stannar inte vid Ellenborg, Thomsons väg, Kryddgården, von Lingens väg, Rosengård, Bennets väg och Örtagården från kl 19:00 på grund av säkerhetsskäl. Detta beräknas pågå till kl 4:00. Resande hänvisas till hållplatserna Persborgstorget och Ellenborgsvägen.

    *
    Stadsbuss Malmö: 35

    Samma gäller linje 5 förstås.

    Detta händer i Sverige 2009!

Kommentera

