Sverige utbuat i Sverige

Sverige utbuat i Sverige av Svenskar.

Undrar hur det som svensk landslagsman, att på den svenska nationalarenan, när man representerar Sverige bli utbuad under nittio minuter?

Visst kan jag förstå och respektera att svenskar från Bosnien har hjärtan som klappar för sitt forna hemland.
Hade jag varit tvungen att Lämna Sverige hade även mitt hjärta fortsatt tillhört  Sverige.

Men att systematiskt bua ut de spelare som representerar landet som tagit emot dem. Det Sverige som hjälpte dem när de flydde sitt gamla land. Att heja på sitt gamla land är okej. Men att håna och bua ut sitt nya land, det känns mer än magstarkt.

Än mer magstarkt blir det med tanke på att om jag inte betraktar dessa bosnier som svenskar så stämplas jag som främlingsfientlig. Men dessa individer ser, uppenbarligen, inte sig själva som svenskar!

Uppdaterad 22.51: Till er som ej ”hört” eller att det enbart var Daniel M (serbisk bakgrund) som buades ut och att jag är en rasist som påpekar detta.

Expressen skrev i sin rapportering:
Hej, hej! Nu är jag igång från Råsunda också. Det är gaaaalet mycket bosnier här. Det svenska laget blev precis utbuade när de joggade in för att värma upp.

Aftonbladet hade några rader om att det buades under den svenska nationalsången.

Men 4-2 är 4-2 och en härlig seger. 🙂

SVD SVD DN DN SDS

14 Responses to Sverige utbuat i Sverige

  1. Zapp skriver:

    Du verkar vara en rasistmupp som bara letar efter en vinkling för att rättfärdiga din egen redan formulerade åsikt. Nice try, liksom.

    Det har inget med tillhörighet, fotboll är fan underhållning, och det kan vara så att bosnier som bor här behöver en ventil från allt skit som de får från sådana som du. Oh, ber om ursäkt, all ”integration”, dvs. bli svensk annars…

    ADM: Att bua ut landet som tog emot dem, det är passande enligt dig. Du verkar vara en kommunistmupp som bara letar efter att rättfärdiga allt i sann PK-anda! Det är alltid någon annans fel. Du omyndigförklarar svensk-bosnierna.

  2. Krille skriver:

    Håll käften ”Zapp” det verkar vara mode att kalla någon för rasist precis för allting. Jag ser I-N-G-E-T rasistiskt i vad bloggaren skriver. Och jag håller med denna helt fullständigt. Gå och lägg dig troll.

  3. Per skriver:

    De buande inte ut landslaget, de buade ut Majstorovic. Han är av serbiskt ursprung som bekant.
    ADM: Och vad har Daniel gjort för ont? Ta inte med konflikterna hit. Men du har fel eller dålig hörsel. De buade så fort en svensk hade bollen. De buade ut samtliga svenska spelare under presentationen!

  4. Per skriver:

    Nej, de buade mest åt Daniel. Sen buades det när man spelade för defensivt. De buade inte i 90 min, det är fel. Daniel har inte gjort något fel mer än att han är serb, vilket var min poäng

    ADM: De buade till och med under den svenska nationalsången enligt Aftonbladet! Daniel är född i Sverige. Är det fel att han är serb eller vad menar du?

  5. Haris skriver:

    Om du tror att Sverige bara gav mig saker har du fel. Jag har fått jobba ihop allting och kämpa för allting i Sverige så när du säger att Sverige har gett mig någonting så måste jag tyvärr säga att du har fel.Jag respekterar Sverige men i landskamp så finns bara plats för ett land i mitt hjärta.Fast jag välkomnar er nästa landskamp att samla ihop tillräckligt många svenska fans och se om ni kan överrösta våra fanatiska fans. Tvivlar på det för majoriteten kommer väl vara försupna innan matchen ens början ;D

    ADM: Men Sverige har givit dig dessa möjligheter, glöm inte det! Men att bua ut landet som tog emot dig! Det är inte snyggt!

  6. Kentha skriver:

    Sverige har blivit en plats där folk tar med sig konflikter och motsättningar. Sen kan man ställa sig frågan. Varför är det då jäkla tyst när Sverige spelar på råsunda? Det finns 3 fottbollsföreningar i Stockholm ( räknar in Solna laget då)med stor och högljud skara supportrar. Tydligen är fotbollslandslaget ointressant för Sthlms supportrarna.

  7. Arnela skriver:

    Förstår inte varför man ens ska hålla på och diskutera. Jag åkte till Sthlm främst för att ha kul. Det är inte ofta Bosnien spelar i Stockholm. Det att Daniel utbuades vet jag inget om, så kommenterar inte detta.

    När det gäller annat ”buande” så säger jag bara såhär: det var ju match för tusan! Man hejjar och buar. Det har absolut ingenting med rasism, otacksamhet eller Sverige att göra.

    Vi buade då Sverige spelade för defensivt men absolut inte under nationalsången. Klappade till och med i händerna efteråt, välkomnade de svenska spelarna med applåder, så det är väl ett tecken på respekt!?

    Btw. Kentha, jag märkte inga konflikter heller. Hade tom flera svenska kompisar med i bussen så… 😉

    Hur som helst, en väldigt bra dag, synd att ni inte var med 🙂

  8. Magnus J. skriver:

    ”Än mer magstarkt blir det med tanke på att om jag inte betraktar dessa bosnier som svenskar så stämplas jag som främlingsfientlig. Men dessa individer ser, uppenbarligen, inte sig själva som svenskar!”

    Så sant som det är skrivet. En jävla dubbelmoral är det.

  9. Andreas skriver:

    Hej! Jag såg matchen. De buade inte ut Sverige under hela matchen, helt fel. Möjligtvis under vissa delar när Sverige spelade för defensivt (sker i alla matcher) och när Majstorovic hade bollen, vilket också är förklarligt. Några buade under nationalsången men tystnade fort och de flesta applåderade istället för att visa respekt, vilket även skrivits om i media.

  10. vysotskij skriver:

    Visserligen har du rätt, visst det är för jäkligt att dissa motståndarlaget under nationalsånger etc, det är lågt. Men du gör en höna av en fjäder tycker jag! Klart som fasen Bosnierna ska få jubla och bua precis när de vill, det är inte en fråga om tacksamhet, det är sport!!

    I min mening är det lika kränkande att du kallar folk för ”Kommunistmupp”, själv anser jag mig vara marxist, är jag också en landsförrädare som inte följer svenska kristna ideal?

    ADM: ”Kommunistmupp” var ironsikt menat då personen kallade mig för ”rasistmupp”. Nej, jag anser inte dig vara en landsförrädare. 🙂
    Förstår inte hur du drog den slutsatsen om jag ska vara ärlig!

  11. Lasse skriver:

    För den som inte var där är det förvånande att de som var där har så olika uppfattning om vad som hände och vilka som buade, buades ut och när. Sanningen är nog den att man hör vad man vill höra. Sen kan man ju hålla med om att om man givits en fristad i Sverige så borde man åtminstone inte som bosnien-svensk bua åt det svenska landslaget och än mindre under den svenska nationalsången, eller åt en svensk enbart för att han har ”fel” nationella och/eller etniska bakgrund (om det nu var det som skedde). Men självklart måste man få heja på spelarna i sitt forna hemland. Det är ju ”bara” fråga om en fotbollsmatch. Det skulle också jag göra om jag bodde utomlands och Sverige spelade mot landets landslag. Inget märkligt med det. Märklig är dock att det gått så (för) långt att jag som ”månggenerationssvensk” tvekar att hissa den svenska flaggan ens på den svenska nationaldagen för att inte av omgivningen bli stämplad som ”främlingsfientlig” eller ”invandrarfientlig”. Fanatisk nationalitets-, etnicitet- och/eller religionsvurm har vi haft och har tillräckligt mycket av inom politik, så det behöver vi inte också ha inom idrotten. Idrotten ska förbrödra, inte föröda.

    ADM: Håller med!

  12. Melissa skriver:

    Håller med Andreas!

    Ni ska veta att det inte bara var Svensk-Bosnier som var på den matchen. Det fanns även Bosnier från Danmark, Norge, Bosnien och andra länder, så förmodlingen så var det de som buade mest mot den svenska spelartruppen, men BHFanaticos tystade ner de när den svenska nationalsången spelades. Dock så blev Majstorovic utbuad för att han kapade Dzeko flera gånger, och det var inga fina kapningar.
    Ni ska också veta att det fanns även många Svenskar hos den Bosniska klacken (södra läktaren).

    Som fotbollsjournalisten Niva skrev på sin blogg ”20 bosnier buade i 20 sekunder – 20 000 bosnier applåderade därefter” och så upplevde jag med, jag var där.

  13. zzzzzzzz skriver:

    Länken säger väl allt om hur mycket det buades åt den svenska nationalsången… Tycker det är löjligt att vissa vill få det till att den svenska nationalsången blev utbuad. http://www.youtube.com/watch?v=crVN7_tAbT4

    Och det är väl klart att det buades åt Majstorovic när han först sänkte Dzeko (Bosniens största stjärna), och sedan stod och skrek på honom. Innan hans tackling på Dzeko var det ingen som buade åt Majstorovic.

    Sedan ska det så klart buas lite, hur jävla roligt hade det varit att se på en match utan känslor inblandade. Så länge det inte buas under nationalsången, eller efter matchen så ser jag det som okej. De svenska spelarna uppskattade ju att det var liv på läktarna.

    ADM: Uppgifterna om buandet under nationalsången kommer från en rad olika medier, inte mig. Ta upp det med dem!

  14. Eldar skriver:

    kan förstå dig i ditt skrivande men långt ifrån hålla med.

    Det jag inte kan köpa är att du antagligen inte var på plats men drar en massa skit som du läst eller hört någonstans.

    ZZZZZZZZZZ länkade till nationalsången, lyssna på applåderna både i mitten av svenska nationalsången och i slutet. nästan mer än efter bosniens.

    majstorovic buades det åt, dels för att han har serbiskt ursprung men framför allt för att han sänkte dzeko bakifrån två gånger om. Innan dess buades det inte som någon redan varit inne på.

    Buandet åt spelarna, hoppas innerligt du skämtar.
    Nu vet inte jag vilken klubb du gillar men låt såga att du är gnagare och låt säga att isaksson hade spelat för bajen, hade du klappat åt honom i en allsvensk match?? KNAPPAST, trots att han är målvakt för landslaget.

    Dessutom har någon redan sagt det, det var inte bara bosniska svenskar på plats,många kom från danmark,norge tyskland och en del från bosnien.

    Tycker det var en härlig match med positiv stämmning, bajrami mottog applåder vid bytet, sveriges nationalsång mottog applåder, spelarna busvisslingar men det är en självkalrhet.

    Som sagt kan förstå hur du tänker men tipset är att vara på plats nästa gång, uppleva det som hänt för att sedan uttala dig om det.

    Läs gärna Erik Nivas blogg på sportbladet, som var på plats.

Kommentera

