Halal på McDonalds

McDonalds

McDonalds

Skickade e-post till McDonalds efter rykte om att de serverar halal-slaktad mat. Det gör de! Svaret var bland annat att det inte var deras sak att informera om att de serverar halal-slaktad mat utan deras underleverantörer.

Man häpnar!

Jag har satt min sista fot i denna kedja!

Bloggens e-post till McDonald’s:
Hej! Enligt uppgift serverar era restauranger halal-slaktade kycklingrätter. Detta har min familj ätit UTAN att bli informerade om detta. Halal-slakt är förutom djurplågeri även en religiös slaktmetod. Jag och min familj vill inte äta mat som är helgad till Allah! Detta är i så fall ett val vi själva vill göra och inte bli pådyvlade för att Ni inte ger mig som konsument den informationen!

 

Svar från McDonalds:

Hej!
Tack för ditt mail.

McDonald’s kycklingprodukter levereras i dagsläget av företaget Danpo i Danmark. De använder sig av Halal-slaktning. Danpos metod skiljer sig dock lite från riktig Halal-slaktning. Kycklingen som slaktas hos Danpo blir bedövad innan slakten.

Här serveras halal-slaktat.

Här serveras halal-slaktat. Men det är inget vi tycker vi behöver upplysa våra kunder om!

Eftersom det inte är vi som slaktar utan våra leverantörer så låter vi Danpo tala om det istället. Information finns på deras hemsidor.

 Våra gäster ska alltid kunna känna tryggheten i att den mat vi serverar är säker och av högsta kvalitet. Vi har mycket omfattande program och system för kvalitet och säkerhet. Vi ställer höga krav – ofta högre än lagen och myndigheterna kräver – och följer noggrant upp att de efterlevs. Vi väljer också alla våra leverantörer med stor omsorg och ser till att även de har bra system för kvalitetssäkring. Våra leverantörer måste självklart följa våra Svenska lagar och där ingår bland annat djurskyddslagen.

Vi på McDonald’s samarbetar inte med leverantörer som inte följer de svenska lagarna.

Mer information hittar du på Danpos hemsida. http://www.danpo.com

Med vänlig hälsning,
Linda Forsell, McDonald’s Kundservice McSvar

SVD

69 Responses to Halal på McDonalds

  1. ali skriver:

    Hej

    först av allt vill jag tacka dig för din sida i o m att jag hittar den väldigt intressant.

    för det andra vill jag säga att ”halal” i o för sig behöver inta betyda att djuret har slaktats för allah etc. vad du försöker sprida är ”misinformation”. halalt är bra sättet vilket djuret slaktats vilket är att djuret måste tömas av sitt blod (genom att skära av halsen) vilket judrana gör också och kallar för Kosher. det är inte emot kristendomen att äta halal eller kosher mat.

    Man kan dock argumentera om ”djurplågeri” men isåfall bör man vara vegetarian och inte äta kött…

    ADM. Mitt val är att inte äta ritualslaktade djur.
    Halalslakt (arabiska dhabiha) är den slaktmetod som måste användas för att köttet från djur (förutom fiskar) ska vara halal. Slaktmetoden som används är skäktning, vilket innebär att djuret utan bedövning avlivas genom att halspulsådern skärs av. För att slakten ska vara halal krävs också ett religiöst innehåll, nämligen att slaktaren innan han avlivar djuret yttrar basmalan ”I Guds, den barmhärtige Förbarmarens namn!”

  2. Tryggve skriver:

    Jag vet var min, min familj, min släkt, mina vänners och mina arbetskamraters valröster kommer att hamna i nästa val, inte blir det på Skandal-Mouna och Ilmarig. Detta är Sverige och här är djurplågeri olagligt.

  3. INTE rasist skriver:

    om ni idiotiska sverigedemokrater läste på lite mer istället för o bara hitta på fakta hade ni kanske kunnat öka er iq lite grann

    Adm: Vilken fakta är det som du så vältaligt opponerar dig emot? Och om du hade läst på hade du insett att bloggen är en privat oberoende blogg.

  4. Håkan skriver:

    Fakta är att det runt om i världen föds allt för lite barn förutom i muslimländer, det krävs ett minimum av 2,11 barn per familj för att en ras ska kunna överleva, kolla detta klipp, jag blir mörkrädd: http://www.youtube.com/watch?v=6-3X5hIFXYU

  5. Svensk skriver:

    SD2010 !!!

  6. Maria skriver:

    Ärligt Håkan, tror du på allt du läser och ser på internet??? Det e ju så påhittat fast med fin grafik. Hade du trott på det om det hade förnekat förintelsen också?

    Internet kan lura de mest lättlurade och det är lika skrämmande som de muslimska fundamentalisterna.

  7. Christian skriver:

    Jag är med i mensa och jag får avsmak av detta. Jag har en IQ som ligger inom den högsta procenten vilket är det högsta mätbara enligt mensas tester. så ”INTE rasist, Tycker du att jag skall läsa på lite mer om halal slakt för att höjja min IQ? jag tippar på att mina 134 eller mer ligger minst 45-50 över dig redan och du har ju ”Läst på”. Bara det borde avskräcka. Halal slakt är vidrigt och man borde inte äta sådant kött. Det borde vara förbjudet enligt lag. Dock vill jag stoppa felaktig sjuk slakt som ÄR djurplågeri. Det enda jag vill stoppa med min Mc Burgare är i munnen. Bara för att det är ett psyko som slaktar på ett stört sätt så är ju inte kon annorlunda.

  8. jessy skriver:

    Jaha!? Vad gjorde vikingarna och alla våra svenska förfäder då innan? Kittlade de djuret under hakan och gullade först med det och sedan frågade man storögt: ”lilla ko får jag slakta dig idag? Mina ungar behöver mat annars svälter de”! Hur tänker ni egentligen???? Man har ätit och slaktat djur så länge människan levt.. och om vissa av oss skäms för att va just människor… behöver ni psykiskt vård helt enkelt.

  9. Al skriver:

    Halal slaktat eller inte, kollar ni på några dokumentärer så finns djurplågeri i hela slakt branschen, Australien är ett av många exempel. Vissa individer hör halal slakt så tänker de islam, och när de tänker islam så tänker de rasistiskt så är det helt enkelt, och en annan del är kanske lite för överkänsliga vad gäller slakt överhuvudtaget, de vill äta kon men inte se hur den slaktas.

  10. Peter Nilsson skriver:

    Det handlar inte så mycket om slakten som ritualen runt omkring. Jag vill inte att någon skall ha ett religiöst finger med i spelet oavsett vilken religion det är. Det torde vara min rättighet att bli informerad om jag vill välja att äta religiöst ritualslaktade djur eller vanlig.

    Så för min del är det slutätet på McD eftersom de uppenbarligen valt att Inte informera sina kunder om halalslakten. De informerar så jättebra om hur mycket det går åt att lag maten, hur många träd de sparar osv. Men man vill inte informera att maten är ritualslaktad…

    För övrigt kan ni åka till IKEA i västerås och be att få låna bönerummet där. Tveksamt om ni kommer in, antagligen proppfullt med muslimer om ni åker på en fredag 😉

  11. Björn skriver:

    Till Jessy:
    En del lever visst kvar i medeltiden… halalförespråkare till exempel.

    Till Al:
    Tänker man ‘rasistiskt’ när man hör islam? Muslimer är just ingen ‘ras’ eller folkgrupp. Även om det hade gällt en svensk som är muslim tycker jag att det är korkat att tillbe spöken och att försöka förändra vårt samhälle för att Allah och profeten Muhammed ska vara nöjda.

  12. taban skriver:

    taban

    jag tror att ni som äe mot halal köt . ni vet inte myecket om det . för ni int muslimer ni vet inte vad är gud eller jusses . , vi muslimer kommer vinna på sistta dagen

  13. Muslim skriver:

    Till taban:

    Du uttrycker dig på ett mycket hotfullt sätt. Det är på detta viset som dåliga rykten om Islam sprids, för att sådana som dig inte har respekt. ”vi muslimer kommer vinna på sistta dagen”, vad är det för en diskussion?! Jag själv är en mycket seriös muslim och eftersom att du också verkar vara muslim skämmer du ut mig i detta ögonblicket (dvs sen du postade kommentaren). Ickemuslimer: på http://www.muslim.se blir ni väl bemötta med era frågor och där finns det sanna informationen 🙂

  14. Camilla skriver:

    Det ursprungliga meddelandet har spårat ur. Det viktiga är att vi inte ska köpa Halal kött! på grund av att djur plågas vid denna slakt!
    Att man skär i ett levande djur utan att ens att ge bedövning!
    Att vi tilllåter försäljning av detta kött i Sverige är för mig en stor gåta, då detta inte överens stämmer med de lagar vi har för slakt och djurhållning i Sverige.
    Så skärp er alla som köper Halal kött! Ifrågasätt.
    Är du djurvän sätt dig in i frågan!

  15. Taha skriver:

    Vi börjar nerifrån upp – Camilla, vi tillåter försäljningen av detta kött för att det VISST stämmer överens med våra lagar, precis som Linda Forsell nämnde. Det är lag i Sverige att alla djur ska bedövas innan slakt vilket Danpo(McDonald’s leverantörer) och andra slakterier(som säljer halalkött i Sverige) gör.
    Hoppas jag löst din stora gåta.

    Tack Muslim för att du reagerade på Tabans inlägg. Pinsamt.

    Björn – Du har valt att inte tro på något, inte hör du någon kalla dig för korkad bara för det? De får tro på vad de vill, precis som du får det. Deras val på tro är just vad det är – Deras.
    Ingen försöker förändra ditt samhälle, samhälle/kultur kan bara berikas och utökas. Ingen har tagit bort eller förändrat något.

    Peter Nilsson – Om du varit på några bondgårdar skulle ha sett att många av de hänger upp Kors, det för att de vill att deras religion välsignar deras boskap. Det är ett religiöst finger och jag undrar ifall din reaktion är lika stark nu när du vet att det är ett kors som välsignar och inte muslimernas gud.
    För övrigt Peter så är du välkommen till Sverige där du kan gå till alla sjukhus och be om att få använda deras kyrka.
    Eller du kanske vill att vi även stoppar kyrkor nu?

    Jessy – Det förespråkas för ett mer humant sätt o slakta djur. Ingen skäms för att vi slaktar djur.

    Christian – Du kan inte använda dina söta höga IQ procent till annat än att skryta om just dina höga IQ procent?
    Du tycker att halal kött är vidrigt, varför? Djurplågeri är säkert din spontana reaktion. Djurplågeri enligt vem, lagen? Nej. Dig isåfall, och du baserar denna åsikt på vad? Vet du/ni ens hur vi slaktar djur här i Sverige? Än viktigare, vet ni hur bedövningsmetoderna går till? Se så, aktivera dina höga IQ och gå in på google, sök först på ‘ hur man inte låter nedlåtande mot andra människor’. Läs.

    Håkan – jag klicka mig inte ens in på din länk. Vad har barnfödsel i de muslimiska länder o göra med slaktning? Ska du börja progagera att muslimerna tar över världen? Är du en groupie till Breivik?

    INTE rasist – Jag ägnar vissa av mina Christian rader åt dig. Lika ospecifikt som dumt.

    Tryggve – Ditt inlägg är det inlägget som rörde mig mest. Varför rösta ut något som har berikat vår kultur så mycket?
    Jag älskar thaimat t.ex. och tycker att magdans är extremt underhållande. Slänger vi ut dessa människor försvinner dessa saker oxå. Låt oss hejda oss själva och tänka en gång till på vad vi nekar oss själva genom våra beslut och röster. Lös grundproblemet, varför samla alla invandrare i förorterna? Sprid ut de över vår gröna, vackra nation och låt de intergreras i samhället så att de kan lära oss sin kultur.
    Tappande nästan andan när jag tänkte på att även Sushi inte skulle vara här om vi gick efter SD.

    Adminstratör – Ditt val respekteras till 100%, men i diskussionens anda, varför?
    Halal slakt kom till för att lindra djurens smärta och ingenstans i Koranen står det att bedövning inte är tillåten. Däremot så är bedövningsmetoderna så ineffektiva och brutala att vissa förespråker att låta bli.
    Djuraktivisterna och myndigheterna vet att de metoderna är ineffektiva och därför är det ett himla liv från djuraktivisterna och flitigt jobb från myndigheterna.
    Men istället för att ta bort bedövningarna helt har man valt att jobba ännu hårdare på de och utveckla de ytterligare. Bara för att sättet inte är optimalt än betyder det inte att lösningen är fel.
    Inte för att göra diskussionen mer politisk än vad den redan är men bara för att vissa invandrare inte har kommit in i samhället än betyder det inte att det är fel att de är här.

    Studier som gjorts av Wilhelm Schulze och Dr.Hazim vid University of Hannover visar att djuren känner mindre smärta vid snittning av halsådrarna.
    Det för att man stoppar blodtillförsel till nerverna i hjärnan som reglerar smärta.

    Att vara emot religion, och att tycka att det inte ska blandas in i kött håller inte i längden. Du kan inte stänga ut religion från ditt liv då det är bokstavligen överallt.
    Våra lagar är baserade på vad vi tycker är rätt och fel och det har vi lärt oss indirekt och undermedvetet av religioner för länge, länge sen.
    Frågan är, nu när jag hänvisat till vetenskapliga studier angående den praktiska metoden av slaktningen, på vilket sätt har det skadat dig ifall slaktaren/boskapsuppfödaren har en kors hängande på väggen eller ifall han viskar ett par ord i kons öra?

    Det som kanske stör dig är att han viskar just vissa ord men det är en helt annan diskussion som år 2012 tyvärr fortfarande är aktuell på nationell och kontinental nivå.
    Och DET är lika pinsamt som Tabans inlägg.

  16. Corey skriver:

    Thank you for sharing your thoughts. I truly appreciate your efforts and
    I will be waiting for your further post thank you once again.

  17. Commen sence skriver:

    Vilket är värre, att djuren dör direkt eller att den ligger där o lider efter att ha blivit skjutet flera gånger?

    Halal slaktat dödar den direkt, genom att skära den i halsen så blodet rinner ut direkt, djuret känner inte så mycket, den dör direkt.

    Ej Halal slaktat är när de skjuter den flera gånger i huvudet o den ligger där i väntan på att dö medan den lider. Eller så slår de den med en slaktar kniv/machette flera gånger.

    Och för er dubbelmoraliska människor som inte håller med varken en, och endå klaggar på att halal är plågeri kan lika gärna bli vegitarian, för att döda ett djur är inte kul på vardera sätt.

  18. ra57 skriver:

    Finns det någon här som har fattat att om ni äter halal-slaktat kött så ger ni också pengar till muslimerna eftersom en viss avgift tillkommer som går direkt till att stödja islam.

  19. Fredrik skriver:

    Förbjud halal och all import av halal. Det är djurplågeri och ni som anser att det är humant eller att det är ok att avliva ett djur på ett plågsamt sätt pga sin tro borde inte skaffa barn då fler avkommor av er sort inte gör jorden någon nytta.
    Sök på youtube hur djur halalslaktas och där efter se er i spegeln och ftåga er själva hur er hjärna fungerar om om ni har något hjärta i kroppen!
    Förbjud halal.

  20. Ellen skriver:

    Tänk vad McD skulle vinna på att servera svensk kyckling och marknadsföra sig med det…

  21. ZkZell skriver:

    ”halal slaktat dödar den direkt”? vilket år hundrade kommer du ifrån? Det gör det så fan heller. Det behöver man inte vara raketforskare för att förstå heller. Sedan undrar jag en sak, skjuten flera gånger i huvudet? är man över huvudtaget någerlunda begåvad med ett vapen så räcker ETT skott för att döda både djur som människa. Inte ett halvt magasin som du verkar behöva för att göra något rätt.
    Vilken sten har du legat under liksom? hahaha

  22. Mia skriver:

    Jag är mer upprörd att man importerar kycklingen från Danmark! Varför använder vi inte svensk kyckling? Den svenska kycklingen är uppfödd under långt bättre förhållanden och inte lika mycket tillsatser i form av antibiotika etc…Dessutom är det visst eran skyldighet att informera om hur köttet slaktats då det är en stor fråga! Varför använder ni inte svenska råvaror rakt i genom? Nej, jag kommer inte att åka till MC´Donald igen!

  23. klas skriver:

    halal hit och halal dit vad spelar det för roll.kossor och grisar skiter inte hamburgare och korvar. förr i tiden så skar dom halsen av kor,grisar på kycklingar högg man av huvudet med en yxa. allt var mycket bättre förr i tiden. det var ingen som gnällde när en mor eller far var ut och slaktade en ko eller gris för att få mat på bordet.
    så har det varit i alla tider…………

  24. pcdbuilder skriver:

    Allah och gud är samma gud, Allah betyder guden dvs gud i bestämd form. Fråga vilken kristen arab som helst vad de kallar sin gud. Så vad har de kristna emot att man slaktar i guds namn ?

  25. Mattias skriver:

    De tog upp halalslakt på bandit rock för någon vecka sedan. Om vi antar att de talade sanning är det så att muslimsk halalslakt iallafall i sverige är det lag på att djuret måste vara bedövat innan de skär pulsådern från djuret. Vid undersökningar av djurets hjärnaktivitet märker det inte av någonting av slakten i detta fall. Inom judendomen slaktar man djur likt halalslakt men då får inte djuret vara bedövat av någon anledning.

  26. Rolf skriver:

    Att bedövning skulle vara ineffektiv så har du fel! Mest humana metoden är den som används på gris där dom gasas ett andetag och dom tuppar av. Nr är el kortsluter hjärnan helt. Nr 3 bedövning med bult som används på nöt! Alla dom alternativen är bättre än att skära halsen av ett djur utan bedövning. Sen menar han med sitt inlägg att han inte vill äta religiöst slaktat kött! Den rätten får man ha. Får tillägga att jag varit slaktare i 24år och vet hur slakt går till. Mvh Roffe

  27. Andreas skriver:

    Med tanke på att man på kronfågel slaktar sina kycklingar genom att punktera halsen och sedan låter dem blöda till döds hängande upp och ner så ser jag inte varför detta skulle vara något att hänga upp sig på. Kronfågel pumpar in en högre inblandning av koldioxid för att bedöva fåglarna. Kan någon förklara för mig vad den stora skillnaden ur ett djurperspektiv är med denna slaktmetod och Halalslakt?

  28. Lars fägersta skriver:

    Vem sålde tyskt kött men sa att det var svenskt under BSE-utbrottet… JO McDonalds… Är ni mera trovärdiga nu?

  29. Grayellow skriver:

    Då jag själv är djurägare o mån om mina djur så kan jag bara säga att så länge vi använder kött så kommer vi få acceoptera att slakt är ett nödvändigt ont. Att det skall gå snabbt o smärtfritt till är en självklarhet. Bedövningsmetoden vi använder av på svenska slakterier är bultpistol o sen av tömning av blod. Bultpistolen gör att djuret är hjärndöd när den töms på blod så vad det sen är för bedövning detta halakycklingar får så är tömmningen av blod det som i slutänden får djuret att dö. Dvs hjärtat slutar att slå o hjärnan är avstängd. Som jägare o djurägare så är det så här det ser ut. Vill man inte va en del av detta skall man avstå kött. Men det är var o ens val att göra. Som allt annat i världen. Var o en gör sina val utifrån sin uppväxt, sin bakgrund, sin tro o sin egna övertygelse om vad man tycker är rätt o fel. Mer kan man inte som människa göra. Kan jag se mig själv i spegeln varje kväll o säga jag har gjort mitt bästa idag så är det mer är gott nog för mig.

  30. marina skriver:

    ett sak är säker att macdonals kommer att förlur många kunder efter deta inläget

  31. CattanB skriver:

    Reblogga detta på CattanB2.

  32. Peter swahn skriver:

    Inget mer besök i från vår familj då vi inte vill något med sådant att göra .

  33. anonymouscatlady skriver:

    Om man läser vad som står i länken så står det att kycklingarna blir bedövade innan slakt (det skiljer sig alltså från vanlig halalslakt), med andra ord är det väl bara den religiösa biten som skiljer slakten från en ”vanlig” sådan. Djur lider under vanlig slakt med men de flesta som klagar på halal äter gladeligen industriuppfödda djur som plågats hela sina liv..

  34. Rolle Karlsson skriver:

    Commen sence, Hur vet du att djuren dör direkt och inte känner något vid halal slakt?

  35. Rolle Karlsson skriver:

    Commen sence, Hur vet du att djuren dör direkt och inte ”känner så mycket” vid halalslakt??????

  36. Alexander skriver:

    Dagens I-landsproblem. Jag förstår inte riktigt var som är problemet.

  37. evilchaos skriver:

    Svar till Linda Forsell.
    Om du skulle gå till läkaren och få medicin mot någon sjukdom och det visar sig att du får fruktansvärda biverkningar. Kanske till och med något bestående men.
    Du går tillbaka till läkaren och klagar för du är upprörd.
    Läkaren säger, tyvärr så kan får du klaga hos tillverkaren som finns i Usa för jag har ingen skyldighet att informera dig om biverkningar som kan uppstå och som inte står på bipacksedeln.
    Skulle du då godta det och säga.
    – självklart skall jag kontakta tillverkaren för det måste ju våra kunder på McDonalds göra.

  38. Louise skriver:

    Det gällde kycklingar…kycklingar slaktas på exakt samma vis om det är halal eller inte halal. Bedövningsbad och sedan skärs halsen av på löpande band. Enda skillnaden när det är halal är att det läses en bön av en imam. Men annars är slaktsättet exakt samma på svenska/danska slakterier, halal eller ej…Gäller då kycklingar och det är det artikeln gäller.

  39. KOMMER ALDRIG MER ATT ÄTA PÅ MAC DONALDS EFTER DETTA! HOPPAS INGEN ANNAN MER ÄN MUSLIMERNA ÄTER DÄR I FORTS! FAST DOM ÄR JU SNART I MAJORITET SÅ MAC DONALDS ÖVERLEVER NOG ÄNDÅ

  40. Slipstream skriver:

    Enligt allt som har med Islam att göra så är det inte Halal om djuret har bedövats innan så att säga att det är halal och sedan säga att kycklingen bedövats är ju att säga emot sig själva.

    Kan inte säga att McDonalds förlorat ytterligare en kund för själv slutade jag äta där för många år sedan.

    Tycker att det här var ett intressant blogg inlägg, tack.

  41. F skriver:

    Hej!
    Jag har en liten fundering.
    Vill först och främst säga att jag kan hålla med om att det är väl inte optimalt att McDonald’s använder sig av halalslaktat kött utan att tala om det för kunderna. Ja, jag vet oxå att detta är en hemsk metod för att slakta ett djur, men å andra sidan med det resonemanget, borde man inte vara vegetarian då? Du ska ju inte intala mig att alla djur som slaktas i Sverige dör HELT smärtfritt.

  42. […] Jag tror att jag ska sluta äta på donkan. Jag vill inte käka halal på donkan […]

  43. tuula skriver:

    Inte ger vi fiskar bedövning när vi fångar dom. O dödar dom. O äter dom

  44. Johan skriver:

    Usch o fy!

  45. Robert skriver:

    Hej.
    Läste din rad om halal på kyckling.

    Då borde du veta att i Sverige och Danmark tex så slaktas All kyckling på sådant sätt att den godkännas för halal,
    Då kyckling bedövas genom elektronisk vattenbad, ”i 90% av fallen ” sen skär man halsen av dem. Och det för att blodet ska komma ur dem med hjälp av hjärtat.
    Kyckling blir inte jättegott, eller se aptitlig ut när allt blod e kvar.
    Kolla ica nästa gång du är där. Det står på alla påsar förutom kungsfågel, då de inte anser sig behöva märka ut det.
    Men står på deras hemsida.

  46. XMike skriver:

    ALLA kycklingar ”halalslaktas”, men det har inget med religon att göra i grunden. De hängs upp & ner och får en stöt så de tuppar av. Efter det åker de förbi en såg klinga som klipper huvudet. Jag hade denna diskussion många gånger i charken på Vivo. Riktig Halal ska inte bedövas men det ser de flesta genom fingrarna med. Alla industrikyckling går detta öde till mötes, även EKO kycklingen. Har inte mycket över för McDonalds men rätt ska vara rätt. Vill man inte äta halalslaktad kyckling är det (riktig) gårdsslakt eller att man hugger själv. Eller bojkottar alla restauranger som serverar kyckling.

  47. Annelie skriver:

    Alltså seriöst!!
    Detta handlar ju om slakteri.
    Det är jävla dåligt av mcdonalds att inte informera om innehållet i köttet. Om man tvekar om maten, fråga eller undvik, det finns ju gris i kebab och häst i lasagne (senaste skandalerna)
    Och till SD: Detta inlägg handlar om skandal och inte era iq, eller kanske ni hamnade rätt ställe för att kunna fatta 🙂 Haha

  48. Malin skriver:

    All slakt i Sverige sker genom bedövning och avblodning. Detta är alltså inte bara för Halalslakt! Vore ju bra om man läser på och inte kika på en massa youtubeklipp och baser sina åsikter på detta angående hur halalslakt går till kontra ”vanlig” slakt…

    http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/slaktvidslakteri.4.37cbf7b711fa9dda7a18000200.html

  49. leif håkansson skriver:

    Det är när människor tror på saker som sådana situationer uppstår. ( läs krig mord och hat tex. IS ) Kanske finns det något men ingen vet.
    Detta kallas sunt förnuft och borde nyttjas av alla s.k.” troende ” ( inte ateist men agnostiker tex. )

  50. Maria Lejon skriver:

    Jag har mailat med Mc Donalds, och enligt dem stämmer inte detta.

  51. semo riodio skriver:

    vad spelar de för roll kött som kött om man skulle göra en kemiskanalys så skulle man hitta spår av griskött på den så vad är problemet djur får lida för människans dumhet så kommer det alltid att vara för smarta kommer vi aldrig att bli även pm vi försöker barje dag .

  52. Micke skriver:

    Commen> ”skjuter i huvudet flera gånger eller slår den med en machete” ?? Sådant förekommer inte i den moderna världen….i alla fall inte på några slakterier.

  53. Monika Eriksson skriver:

    Vilket är viktigast: att djurets slaktas på ”rätt” sätt eller att de har haft bra levnadsförhållanden? För mig är det det sistnämnda. Är det dött så är det dött. Punkt. Oavsett ritual….

  54. Mange skriver:

    Det stämmer inte. Jag mejla dom själv när jag läste detta. Och dom svara med att dom inte köper in halalcertifierad mat.

  55. Dennis skriver:

    Du skriver att slakten skett utan bedövning, men svaret från Mc Donalds säger ju att djuret är bedövat. Vad har du för källor på att det inte stämmer?

  56. Anthonie skriver:

    Hej Anthonie!

    Nej, vi köper inte halalcertifierad produkter, varken nötkött eller kyckling och halalslakt finns inte med bland våra kriterier för leverantörer.

    Med vänlig hälsning,
    Sara, McDonald’s Kundservice McSvar

  57. hehehehe skriver:

    Jag tycker att det är bra att det är halal slaktat!

  58. Manu skriver:

    man kan väldigt väl ge djuret bedövning innan man skall slakta djuret (halal) Djuret får bara inte vara dött.

  59. Mary Jalava skriver:

    Adjö säger jag till McDonald’s. Undrar hur det är med Burger King?

  60. Fredrik skriver:

    Ha ha ha vilka soper ni är,,,,! Några tror på troll å få tror på sunt förnuft, skärpning klart man inte ska plåga ett djur för nån profet. Det är 2014 OKEY

  61. Fredrik skriver:

    Samt till alla som försvarar Sveriges lagar, man får inte halal slakta, men du får KNULLLA med djur enligt Sveriges rikes lag. SLUTA halal slakta å svenskar sluta ligga med djur.!!!!

  62. Valentin Lundmark skriver:

    Jag som inte är muslimer ska inte behöva äta halal slaktat och detta aka informeras till era kunder… Detta är bedrövligt att ens behöva ifrågasätta detta…. Kommer inte att äta hos er igen😡

  63. Valentin Lundmark skriver:

    Jag som inte är muslim ska inte behöva äta halal slaktat och detta aka informeras till era kunder… Detta är bedrövligt att ens behöva ifrågasätta detta…. Kommer inte att äta hos er igen😡

  64. Charlotte skriver:

    Om nu Mc Donalds vill stödja en religon får de banne mej upplysa om det. Jag har ingenting emot religioner. Folk får tycka vad de vill så länge det inte skadar någon annan. Eftersom jag inte är insatt i de olika slaktprocedurerna har jag ingen åsikt om vilken metod som är lindrigast. Men det Mc Donalds gör är under all kritik. Upplys konsumenterna så får de själva ta ställning till om de vill äta det eller inte.

  65. Maj-Lis Sennbro skriver:

    Det var längesedan vi slutade äta något på McD. Kommer inte att göra det mer heller. Dessutom äter vi inte kyckling eller nötkött. Vi är mycket emot halalslakt och judarnas slakt. Varför ska en ny religion få bestämma vad vi i urminnes tider är vana vid? Låt vårt svenska samhälle få vara ifred. Vi ska göra som vi bestämmer. OBS! Jag röstar inte på sverigedemokraterna och är inte emot muslimer som grupp. Men ska dom leva i Sverige ska dom följa våra regler och lagar som en del av dem redan gör.

  66. per skriver:

    ”Kycklingen som slaktas hos Danpo blir bedövad innan slakten.” Är ni totalt pantade i huvudet? Det står ju extremt ordagrant att deras djur bedövas totalt innan slaktet sker. Och de slänger kanske in ett ord under processen ”allahu akbar” och markerar de som ‘halalslakt’. Inte fan blir det sämre kvalité på köttet för det? Inte fan blir det mer tragiskt att döda djuret? Ni har absolut ingen anledning att klaga, men fortfarande styr ni upp några skickliga ord för att trycka ner folk. Varför söker ni ständigt med konflikter när det inte fanns något problem från hela första början? Inkompetenta jävla idioter, är så trött på erat äckliga skitsnack. Håll er borta från internet, ignorans är väldigt giftigt. Finns ingen ”ritualslakt” eller slakt för den delen som tillåter djuret lida innan avhuggning.

  67. ra57 skriver:

    Du måste vara bra inskränkt om du tror att vi bojkottar bara för att det är halalslaktat. Begriper du inte att det också innebär att de lägger på en avgift som går direkt till Islamska intressen?

  68. Arne Löfström. skriver:

    Hur är det med övriga produkter på MC Donald ?

Lämna en kommentar